EIGEN WEBSITE - SITEONTWERP - 07.03.2017

Geavanceerde Google Forms voor zakelijk gebruik

U kunt Google Forms-formulieren gebruiken voor een heleboel doeleinden: om een klantenonderzoek uit te voeren, om klanten uit te nodigen voor een productdemonstratie, enz. Hoe gaat u aan de slag?

Vertrek van een sjabloon

U hoeft niet vanaf nul te beginnen, Google biedt handige sjablonen. Ga daarvoor naar Google Forms ( https://www.google.com/forms/ ) en u krijgt – als u ingelogd bent – bovenaan al een aantal veelgebruikte formulieren te zien. Klik op de pijltjes naast Template Gallery en u krijgt nog meer voorbeelden. U kunt bv. het Event Registration -formulier gebruiken om klanten te laten inschrijven op uw event en het Customer Feedback -formulier om hen achteraf hun feedback te laten geven. U hoeft hierbij slechts de Engelse tekst naar het Nederlands te vertalen. Kijk goed naar het gebruik van bepaalde verplichte velden, meervoudige keuzeopties, enz. Hieruit kunt u veel leren bij het ontwerpen van uw eigen formulieren.

Maak uw eigen herbruikbaar formulier

Als u een eigen formulier gemaakt heeft (vanaf een sjabloon of vanaf nul), dan kunt u daar zelf een herbruikbaar sjabloon van maken. Open uw formulier, klik op de drie verticale puntjes in de rechterbovenhoek, kies de optie Make a copy en geef er een titel aan (bv. ‘Mijn formuliersjabloon’). U vindt dit nieuwe sjabloon dan terug in het Google Forms-hoofdscherm en kunt dit gebruiken als basis voor een nieuw exemplaar.

Weet dat u uw formulier kunt personaliseren. Klik op het icoontje van een schilderspalet en kies een hoofdkleur voor uw formulier of kies uit een van de vele thema’s die Google aanbiedt. U kunt ook een achtergrondfoto uploaden of kiezen uit de foto’s in uw Google Foto’s-albums. Foto’s of video’s toevoegen in het formulier zelf kan ook (met de foto- of videoknop die rechts verschijnt als u een vraag in het formulier geselecteerd heeft). Zo kunt u bv. uw bedrijfslogo of een productfoto toevoegen.

Geavanceerde mogelijkheden

Een aantal van de invulvelden biedt datavalidatiemogelijkheden. Zo kunt u bv. bepalen dat bij een meerkeuzevraag ten minste twee keuzes aangevinkt moeten worden of dat er alleen een geldig e-mailadres ingevuld mag worden in een ‘short answer’-invulveld. Selecteer het gewenste invulveld en klik op de drie verticale puntjes rechtsonder. U kunt de datavalidatie activeren, aangeven welke validatie u precies wenst en welke foutmelding er moet verschijnen bij het ingeven van een foute waarde.

Via add-ons kunt u nog extra mogelijkheden toevoegen aan uw formulier, bv. het versturen van een bevestigingse-mail na het invullen van een formulier. Dergelijke add-ons vindt u achter het More -menu (drie verticale puntjes) rechtsboven.

Vergeet niet dat u alle antwoorden op uw vragen in het formulier niet alleen in het formulier zelf kunt bewaren, maar ook naar een Google Docs-rekenblad kunt laten versturen voor verdere verwerking en analyse. Klik in het ontwerpformulier op responses bovenaan en klik op het icoontje van het groene rekenblad.

Meer weten?

Zoek dan naar Google Forms op YouTube. Wij vonden bv. de interessante Google Forms 2016 Advanced Tutorial ( https://www.youtube.com/watch?v=xnOawMT4_QI ).

Zet Google Forms niet alleen in voor eenvoudige online formulieren, maar voor geavanceerdere formulieren (met bv. datavalidatie, automatische bevestigingsmails, …) voor zakelijk gebruik. Maak ook zelf sjablonen (bv. met uw logo) voor hergebruik.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878