WEBDIENSTEN - ONLINE COMMUNITY’S - 07.03.2017

Haal alles uit de Facebook-pagina van uw zaak

Een Facebook-pagina voor uw zaak hoort helemaal thuis in uw marketingstrategie. Maar zomaar af en toe een bericht posten volstaat niet. Met deze tips bereikt u betere resultaten.

Zorg voor alle informatie

Zorg er allereerst voor dat de informatierubriek alle (up-to-date) gegevens over uw zaak bevat, zoals het adres, uw telefoonnummer, de openingsuren en uw website. Wanneer u de locatie toevoegt, kunnen uw klanten meteen een routebeschrijving opvragen door op het kaartje te klikken. Overweeg ook een omslagfoto van de buitenkant van uw winkel of zaak met het oog op een maximale herkenbaarheid. Via de optie Gebruikersnaam voor pagina maken aan de linkerkant van uw pagina kunt u ook een gemakkelijk te onthouden naam instellen (de richtlijnen vindt u op https://goo.gl/0VbWwT ).

Tip.  Kies bovendien een passende ‘call-to-action’-knop voor uw Facebook-pagina (de eerste keer doet u dit via Een knop toevoegen ). Via deze blauwe knop spoort u bezoekers aan tot een bepaalde handeling. U heeft de keuze uit o.a. ‘Nu boeken’, ‘Nu bellen’, ‘Contacteer ons’, ‘Bericht versturen’ ‘E-mail versturen’ en ‘Winkel nu’: aan elke optie kunt u een bepaalde mogelijkheid linken.

Gebruik speciale tabbladen

Facebook biedt automatisch tabbladen in de linkerkolom waarin o.a. uw bedrijfsinformatie, foto’s en video’s afzonderlijk weergegeven worden. Maar daarnaast zijn er ook tabs zoals Winkel en Diensten , waarin u uw aanbod kunt specificeren. Meer info over de mogelijkheden vindt u op https://goo.gl/8C6gz3 .

Tip.  Weet dat u de tabbladen ook kunt personaliseren met behulp van externe apps. Denk aan foto’s via Instagram ( https://goo.gl/7fimqD ) of Pinterest ( https://goo.gl/AcOlZ7 ). Restauranthouders kunnen een tab met een reserveringssysteem bieden via bv. Tablemanager ( http://www.tablemanager.be ) of Thefork ( http://www.theforkmanager.com ). Een online menukaart toevoegen kan via Menutab ( http://www.menutabapp.com ), maar weet dat u ook zelf een menukaart in pdf-vorm kunt uploaden (zie https://goo.gl/D7UUa9 voor instructies ). Of wilt u een tab met TripAdvisor -reviews over uw zaak op uw Facebook-pagina? Dat kan via https://goo.gl/iSjz7H .

Vergroot uw bereik

Teksten krijgen doorgaans minder ‘likes’ dan de foto’s die u deelt, maar Facebook beloont vooral afwisseling. Meer variatie zorgt er dus voor dat uw berichten vaker getoond worden aan uw volgers. Weet ook dat video’s die u rechtstreeks uploadt naar Facebook tweemaal zoveel bereik hebben als het delen van uw YouTube-filmpje. Dat wordt bevestigd door een studie van SEJ ( https://goo.gl/fBEN7C ). Tip.  Niets houdt u tegen om diezelfde video ook te uploaden naar YouTube voor extra bereik.

Over de ideale frequentie van posts is al veel geschreven, maar wij raden u vooral aan om niet te overdrijven. We hebben u eerder al gewezen op de nieuwe opties voor het plaatsen van berichten. Die laten bv. toe om een rechtstreekse belknop of routebeschrijving toe te voegen aan uw posts om meer resultaten te bereiken.

Bovendien kunt u berichten ook inplannen in de toekomst (klik op het pijltje naast de Publiceren -knop en kies de optie ‘Inplannen’). Handig dus om berichten te verspreiden op een moment dat u het zelf druk heeft.

Kies een passende ‘call-to-action’-knop voor uw Facebook-pagina en zorg voor een maximale herkenbaarheid via uw omslagfoto en een makkelijk te onthouden gebruikersnaam. Bied ook voldoende variatie in uw posts.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878