ZAKELIJK - JOBS - 12.01.2021

Waarom zou u rekruteren via sociale media?

Efficiënt rekruteren gebeurt niet enkel via de klassieke kanalen. Waarom zijn ook sociale netwerken nuttig om uw vacatures in de kijker te zetten?

U kunt meerdere kanalen inzetten

Afhankelijk van wie u wilt bereiken, kunt u (een mix) van verschillende sociale mediakanalen inzetten. Jongeren kunt u bijv. via Instagram en Snapchat benaderen, hoogopgeleiden via LinkedIn, andere profielen via Facebook, etc.

U heeft gratis en betalende opties

Berichten op sociale media plaatsen kan gratis, maar sommige platformen bieden ook betaalde extra’s voor werkgevers. LinkedIn heeft bijv. zijn Talent Solutions ( https://business.linkedin.com/nl-nl/talent-solutions ). In het verleden hebben wij er al enkele voor u uitgetest. Ook  Facebook for Business ( https://www.facebook.com/business/pages/post-job ) biedt professionele mogelijkheden om via betaalde posts specifieke doelgroepen te bereiken.

U kunt creatief zijn

Op sociale media heeft u meer mogelijkheden om nieuwe werknemers aan te trekken dan via de klassieke rekruteringskanalen. U kunt bijv. een video van de werkplek of van uw medewerkers toevoegen aan uw bericht. Met zo’n creatieve post maakt u de functie-inhoud inzichtelijk en creëert u meteen betrokkenheid.

U bereikt ook passieve kandidaten

Via sociale media bereikt u ook passieve kandidaten. Dat zijn mensen die niet meteen uit eigen beweging op zoek zijn naar een nieuwe baan of die vasthouden aan hun vertrouwde sector en daardoor uw vacature via de klassieke rekruteringskanalen zouden kunnen mislopen.

U duikt mogelijk op in Google

Wie in Google bijv. ‘vacature magazijnmedewerker’ intikt, krijgt daar sinds een tijdje een handig vacatureoverzicht (bovenaan de zoekresultaten) te zien. Voor deze nieuwe functie verzamelt de zoekgigant het aanbod van allerlei vacaturesites en uitzendkantoren, maar volgens Workable ( https://resources.workable.com/tutorial/google-for-jobs ) worden ook vacatures van LinkedIn en Facebook opgepikt.

U kunt uw bedrijf promoten

Geïnteresseerden kunnen op sociale media meteen verder scrollen of doorklikken om uw bedrijf beter te leren kennen. Die eerste indruk is erg bepalend. Met de juiste posts kunt u alvast uw identiteit, bedrijfscultuur en waarden illustreren. Zorg er dus voor dat u onder andere de Facebook- en LinkedInpagina’s van uw onderneming niet alleen afstemt op potentiële klanten, maar ook op mogelijk nieuwe werknemers.

U kunt het sociale aspect uitspelen

Hoe meer mensen uw post verspreiden, hoe meer potentiële kandidaten de vacature te zien krijgen. Zorg er dus voor dat uw bericht door anderen gedeeld kan worden door het openbaar te zetten (dat kan via de instellingen). Betrek er ook uw huidige werknemers bij. Moedig hen aan om uw vacatureaanbod te delen via hun persoonlijke profielen en geef eventueel enkele richtlijnen mee.

U bent laagdrempelig

Sociale mediakanalen laten kandidaten toe om meteen te reageren op een vacature en om bijkomend vragen te stellen. Uzelf kunt hen direct en persoonlijk antwoorden. Deze snelheid en laagdrempeligheid zijn belangrijke troeven.

Post uw vacatures op sociale media om zo ook mensen te bereiken die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe professionele uitdaging. Pak uw posts creatief aan: zo maakt u de functie-inhoud inzichtelijk en creëert u meteen betrokkenheid.

Contactgegevens

Indicator - Larcier | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

Customer.Services@indicator-larcier.be | www.indicator-larcier.be

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878