ONDERAANNEMING - CONTRACT - 07.01.2022

Opnieuw aan tafel met onderaannemer wegens prijsstijging!?

Uw onderaannemer laat u weten de werken op een werf niet meer te kunnen uitvoeren tegen de eerder afgesproken prijs wegens de prijsstijging van bepaalde materialen. Moet u dat dan zomaar aanvaarden? Hoe gaat u het best te werk?

Heeft onderaannemer recht van spreken?

Wat was er gebeurd? Een collega-aannemer had voor de timmerwerken op een werf een beroep gedaan op een onderaannemer. Toen de onderaannemer op de werf aan de slag moest gaan, liet die weten de werken niet meer te kunnen/willen uitvoeren tegen de eerder overeengekomen prijs, omdat de prijs van het hout te veel gestegen was. Hij vroeg dan ook dat uw collega meer zou betalen bij gebreke waarvan hij niet aan de slag zou gaan. Kan dat zomaar?

Een akkoord is een akkoord. Dat is alvast het uitgangspunt. Als u een akkoord sluit met een onderaannemer waarbij die zich ertoe verbindt bepaalde werken tegen een overeengekomen prijs uit te voeren, dan moet de onderaannemer zich daar ook aan houden. Het feit dat de prijs van bepaalde materialen (of van de lonen) intussen gestegen is, doet daar niets aan af. Die prijsstijging is geen reden waarom het eerdere akkoord dat u met de onderaannemer had niet meer zou gelden.

Let op! Iets anders is het als er in de overeenkomst die u met de onderaannemer sloot, een clausule staat die hem toelaat de prijs aan te passen bij een stijging van de prijzen van materialen. In dat geval kan die de prijs wel aanpassen. Die clausule moet dan wel zodanig geformuleerd zijn dat deze toelaat de nieuwe prijs te bepalen.

Hoe gaat u daar het best mee om?

De prijs ‘doorrekenen’. Het is natuurlijk een optie dat u de onderaannemer toelaat om diens prijs te verhogen als u dat op uw beurt kunt doorrekenen aan de klant. Of dat het geval is hangt natuurlijk af van uw eigen overeenkomst met uw klant (of van de bereidheid van de klant om alsnog meer te betalen). Staat er in uw eigen overeenkomst met de klant een bepaling die u toelaat de prijs aan te passen en is die clausule ook geldig, dan kunt u de meerprijs van de onderaannemer doorrekenen.

Tip. Zorg er alleszins voor dat als uw onderaannemer een prijsherzieningsclausule opnam in diens overeenkomst met u, u dat ook doet naar uw klant toe. Doet u dat niet, dan riskeert u nu eenmaal meer te moeten betalen aan de onderaannemer en dat niet te kunnen terugvragen van de klant.

Gedwongen uitvoering. Strikt genomen kunt u (als er geen prijsherzieningsclausule is in uw overeenkomst met de onderaannemer) uw onderaannemer door de rechtbank laten verplichten om de werken alsnog te gaan uitvoeren tegen de overeengekomen prijs waarbij u bv. aan de rechter vraagt om daaraan een dwangsom te koppelen.

Let op! Overweeg echter of dit wel raadzaam is. De kans bestaat nu eenmaal dat de onderaannemer de werken maar snel snel zal uitvoeren of met gebruik van minderwaardige materialen, waardoor u uiteindelijk nog problemen riskeert met uw klant.

Schadevergoeding. U zou als de onderaannemer laat weten dat hij de werken niet meer wil doen tegen de overeengekomen prijs, ook kunnen zeggen dat die de overeenkomst met u verbrak en van hem een schadevergoeding kunnen vragen.

Tip. Tenzij u andere afspraken maakte, kunt u bij het bepalen van die schadevergoeding onder andere de extra kost die u heeft door een andere onderaannemer te moeten inschakelen aanrekenen, net als bv. de kosten die u heeft door de op die manier opgelopen vertraging.

Kwam u met uw onderaannemer een vaste prijs overeen voor de werken, dan kan die de prijsstijging van materialen meestal niet inroepen om meer aan u te vragen. Weigert hij de werken uit te voeren, dan kunt u de gedwongen uitvoering en/of een schadevergoeding vragen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878