Uw naam verwijderen uit Google?
1. Bron contacteren. U ontdekt dat er een vernietigend persartikel over uw bedrijf of een compromitterende foto van uzelf circuleert op het internet. Wat nu? Probeer allereerst om de bron te contacteren – bv. de journalist die het artikel schreef of de ontevreden klant die de foto online zette – en vraag hem om deze content weer te verwijderen. Argumenteer uw verzoek, maar blijf vriendelijk.
2. Recht op vergetelheid. Krijgt u daar geen gehoor, dan kunt u zich nog altijd beroepen op het ‘ recht op vergetelheid ’ ( https://support.google.com/legal/answer/10769224 ). Daarmee kunt u de schadelijke informatie uit de resultaten van zoekmachines laten wissen.
Let op! Die mogelijkheid bestaat enkel voor individuen (dus voor verwijzingen naar uw eigen naam en voornaam). Rechtspersonen hebben in principe niet het recht om content voor zoekopdrachten op basis van hun (bedrijfs)naam uit de zoekresultaten te laten verwijderen.
Tip. Weet dat Google wel de mogelijkheid aanbiedt om ongepaste reviews uit uw bedrijfsprofiel te verwijderen. Op https://support.google.com/business/answer/4596773 leest u hoe dat moet.
3. Webformulier.Google ( https://reportcontent.google.com/forms/rtbf ) en Bing ( https://www.bing.com/webmaster/tools/eu-privacy-request ) stellen een webformulier ter beschikking waarmee u uw recht op vergetelheid kunt laten gelden. Daarin vermeldt u de specifieke url(‘s) voor de content die u wilt laten wissen, een beschrijving van hoe die aan uw persoonlijke naam gerelateerd is, en uw argumentering voor de schrapping. Een identiteitsbewijs toevoegen is noodzakelijk.
4. Wat gebeurt er dan? De zoekmachine stelt vervolgens naar aanleiding van uw verzoek een onderzoek in. Wordt er geoordeeld dat informatie over uw persoon inderdaad bv. ongepast, onjuist of schadelijk is, dan zal ze die wel degelijk verwijderen.
Let op! Houd er rekening mee dat het verschillende weken kan duren vooraleer de content effectief wordt verwijderd uit de zoekresultaten.
5. Mag Google weigeren? Jazeker. Zoekmachines zijn doorgaans toegeeflijk, maar in bepaalde gevallen kunnen ze uw verzoek tot schrapping afwijzen. Meer bepaald: wanneer ze oordelen dat het van algemeen belang is dat de informatie beschikbaar blijft in hun zoekresultaten, bv. in het geval van een strafrechtelijke veroordeling, een financiële oplichting of professionele wanpraktijken.