LASTIGE KLANTEN - GEBREKEN - 07.12.2009

“Betaal dan tenminste al een stuk van mijn factuur…”

Recentelijk bekwam uw collega voor het Hof van beroep in Brussel dat zijn klant hem al 9/10 van zijn factuur moest betalen. Er was immers slechts discussie over 1/10 van het werk. Hoe zat dat precies en wat is er voor u van belang?

Waarover ging het precies?

Uw collega deed schilderwerken... Hij schilderde diverse muren in een oude boerderij en een aantal van deze muren bleken nadien te vochtig.

De klant deed moeilijk. Bij vochtige muren begint de verf achteraf af te bladderen. Hoewel de meeste geschilderde muren in het huis nog perfect in orde waren en de klant hierover geen opmerkin­gen had, hield hij toch de volledige factuur in.

Uw collega deed een voorstel...Hij besefte nl. dat hij niet zo sterk stond in de discussie over de ­vochtige muren… Hij stelde zelf voor dat hij de afgebladderde muren nadien (na een behandeling tegen het vocht) opnieuw zou komen schilderen. Hij vroeg aan zijn klant om intussen al 9/10 van zijn factuur te betalen, want daarover bestond er geen discussie. Dat is toch een fair voorstel… ?

De klant was niet akkoord. Hij wilde nog niets van de factuur betalen. Voor uw collega zat er dus niets anders op dan voor de rechtbank de betaling van de factuur te vragen.

De rechter geeft uw collega gelijk. Het Hof van beroep vindt dat de aannemer de vochtige muren niet had mogen schilderen, maar geeft uw collega gelijk als die zegt dat er voor 9/10 van de ­factuur geen probleem is. De klant moet het deel van de schilderwerken waarover er geen betwisting bestaat dus meteen betalen. Hij moet bovendien het merendeel van de gerechtskosten betalen.

Wat is er hier belangrijk voor u?

U informeert uw klanten.Dat weet u… U begint als aannemer niet aan werken als u niet gelooft dat ze goed uitgevoerd kunnen worden. Ten opzichte van de klant bent u nl. de specialist die hem hierover vooraf duidelijk moet informeren.

Tip. Als u vreest dat er problemen van zullen komen en uw klant wil toch verder gaan met de werken, dan zorgt u er het best voor dat u kunt bewijzen dat u hierover voldoende informatie gegeven heeft. U geeft de informatie dus het best schriftelijk via een aangetekende brief of u laat uw klant een document aftekenen.

Let op! Het puur informeren van uw klant is soms voldoende, maar lang niet altijd. In veel gevallen moet u gewoon weigeren (of wachten) om de werken uit te voeren, bv. als er grote ­veiligheidsrisico’s zijn of als u vooraf weet dat het geleverde werk gebreken zal vertonen. Dat was hier dus het geval…

U heeft het recht om alles zelf te herstellen. U heeft als aannemer in principe het recht om uw werken zelf te herstellen. Uw collega bood in dit geval aan om zelf de muren nadien te herschilderen. De klant kan m.a.w. niet zomaar een korting vragen van 1/10 op de ­factuur, u mag de werken dus zelf nog herstellen…

De klant moet de factuur al deels betalen. Uw klant is verplicht om u te betalen voor het uitgevoerde werk. Zijn er nog gebreken aan het werk, dan heeft hij wel het recht om een stuk niet te betalen, maar - en dat is toch belangrijk - het stuk dat hij inhoudt, mag niet groter zijn dan de schade die er is. Indien de schade slechts gaat over 1/10 van het werk, dan moet uw klant u de resterende 9/10 dus al onmiddellijk betalen...

Tip.Is er discussie over een onderdeel, dan rekent u het best uit over welk deel er geen betwisting is en u stuurt die factuur al naar uw klant.

Indien een deel van uw werk beschadigd is, mag uw klant niet zomaar de ­volledige factuur inhouden. Hij mag namelijk niet méér inhouden dan de schade die er is. Bij een discussie met een klant rekent u dus het best uit welk deel van uw factuur niet ter discussie staat en u stuurt de factuur dan beter al door.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878