RECHT - FACTUUR - 19.01.2010

Wanneer is het te laat om een factuur te protesteren?

Een tandarts protesteerde een factuur 30 dagen na ontvangst. Dat zou volgens zijn leverancier te laat zijn, het moest nl. binnen de zeven dagen gebeuren. Klopt dat echter wel in alle gevallen? Wanneer bent u echt te laat om te protesteren?

Hoe zit dat precies?

Stuur zo snel mogelijk een protest. Dat blijft uiteraard steeds het grote principe. Speel kort op de bal als u niet akkoord gaat met een bepaalde factuur en protesteer de factuur zo snel mogelijk. Doet u dat niet, dan mag uw leverancier er immers van uitgaan dat u akkoord gaat met zijn factuur.

Is het na zeven dagen te laat? Niet nood­zakelijk. Er staat nergens in de wet dat u binnen de zeven dagen moet protesteren. U moet binnen een ‘redelijke termijn’ protesteren. Of een bepaalde termijn redelijk is, hangt dan af van wat u precies protesteert. Levert uw leverancier u maar drie in plaats van vier stoelen, dan kunt u dat uiteraard onmiddellijk vaststellen en moet u dus ook onmiddellijk protesteren. Ook als u niets besteld heeft, moet u onmiddellijk protes­teren. Dat is nogal evident…

Mag het ook later?

Soms heeft u meer tijd nodig. Krijgt u een complexe factuur met drie pagina’s vol details, dan is het al logischer dat u niet direct kunt protesteren. In dat geval zullen rechters aanvaarden dat u meer tijd nodig heeft.

Tip. Voor een aannemingsovereenkomst gaat men er bijvoorbeeld van uit dat er meer tijd nodig is om te controleren of alles klopt. Voor een factuur die daarmee te maken heeft, zal men dus ­sneller begrip tonen als u later protesteert.

U hoeft niet alle redenen op te nemen… U protesteert zo’n uitgebreide factuur ook het best zo snel mogelijk. Formuleer in dat geval al enkele opmerkingen en maak duidelijk dat de lijst met opmerkingen nog niet volledig is zodat u nadien nog bijkomende opmerkingen kunt maken: “Ik protesteeruw factuur nr. …” - “Ik maak nu alvast de volgende opmerkingen, zonder volledig te ­willen zijn. Ik behoud mij het recht voor om nog ­bij­komende opmerkingen te maken als dat later nodig blijkt.”.

De factuur komt laattijdig? Ook dan heeft u meer tijd om te protesteren. Zo protesteerde de tandarts zijn factuur 30 dagen na ontvangst. Zijn leverancier vond dat het protest te laat kwam en dus niet meer geldig was. “Ja, maaruw factuur kwam zo laat dat ik meer tijd nodig had…”, zo zei de tandarts.

De rechter gaf de tandarts gelijk. De rechter besliste dat het protest niet te laat kwam omdat de factuur zelf ook te laat verstuurd was. De rechter vond dat de leverancier zelf in de fout ging omdat hij de factuur maar 2,5 maanden na de prestaties verstuurd had.

Dus meer tijd bij een late factuur? Inderdaad, ook dat wordt dus in de rechtspraak aanvaard als een goede reden om later te protesteren. Dat is ook logisch, want in geval van een late factuur heeft u immers meer tijd nodig om na te gaan wat u nu weer precies besteld had en of dat ook zo voorkomt op de factuur..

Een andere goede reden? Ook dan is een protest dat later komt niet automatisch ongeldig. Het hangt er in dat geval van af waarom u zo laat protesteerde. Kunt u aannemelijk maken dat u zo snel mogelijk protesteerde, maar dat u bv. op reis was of eerst een bijkomende vraag moest stellen, dan is er m.a.w. geen man overboord als u pas tien dagen na de ontvangst van de factuur protesteert.

U protesteert een factuur het best zo snel mogelijk. Heeft u veel opmerkingen, dan hoeft u ze nog niet allemaal op te sommen in uw protest. Heeft u een goede reden om later te protesteren (uw leverancier stuurt zijn factuur bv. heel laat), dan aanvaardt de rechter wel dat het protest nog geldig is.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878