SLECHTE BETALERS - DEURWAARDER - 03.09.2010

Kan de deurwaarder uw klant opnieuw uitstel geven?

U heeft een klant die niet betaalde finaal laten dagvaarden en hij is nu veroordeeld door de rechtbank. Nu stelt de deurwaarder echter voor om de klant te laten afbetalen. Is dat wel een goed idee? Zo sleept de zaak toch aan?

Van rappel tot vonnis

Één, twee, drie rappels. Zo begint doorgaans inderdaad de lijdensweg op zoek naar uw centen. U weet immers ook dat u een klant niet bij de m­inste betalingsachterstand voor de rechtbank moet slepen. Een rechter zou u wellicht zonder pardon terechtwijzen. U kunt dus in feite niet anders dan de klant eerst een herinnering sturen, dan een aangetekende rappel, dan allicht nog één, ... Op die manier raakt uw geduld ook op!

Dan maar een advocaat. Veel anders zit er inderdaad niet op als de klant niet over de brug komt. U kunt eventueel ook wel naar een deurwaarder stappen of naar een incassobureau met de vraag om uw factuur te innen, maar als ook dat niet helpt, houdt het op. U moet uw klant dan immers eerst door een rechter laten veroordelen tot betaling van uw factuur om ‘verder te kunnen’ (bv. beslag te laten leggen). In de praktijk zal u m.a.w. bij een advocaat te rade moeten gaan, met alle kosten van dien natuurlijk...

De klant wordt veroordeeld, maar dan... Inderdaad, het is niet omdat de klant veroordeeld wordt tot het betalen van uw factuur plus interesten, plus kosten, enz. dat hij dat ook spontaan zal doen, dan had hij het immers allicht vroeger al gedaan... Het vonnis zal m.a.w. ‘uitgevoerd’ moeten worden, zoals dat heet, (lees: iemand moet het geld ophalen bij de veroordeelde klant). Met hoger beroep houden we even geen rekening, want dan duurt het natuurlijk nog langer...

De deurwaarder voert uit

Betalen of beslag leggen? Dat zijn kortweg inderdaad de mogelijkheden die de deurwaarder heeft, maar zo’n vaart loopt het meestal niet (lees: er gaat doorgaans wel wat tijd over).

De klant doet alsnog een voorstel. Dat is effectief wat er in veel gevallen zal gebeuren. De klant zal veelal immers proberen om de inbeslagname van zijn goederen te vermijden door alsnog een ‘regeling’ voor te stellen aan de deurwaarder.

Mag de deurwaarder wel ‘tolerant’ zijn? Kortweg, ja. Hij kan het vonnis uiteraard niet wijzigen door bv. een deel van de schuld kwijt te schelden, maar hij moet en zal er in principe wel voor zorgen dat u zoveel mogelijk van uw tegoed zal kunnen incasseren. Van belang daarbij is dan vooral dat een afbetaling (die opgevolgd wordt) beter is voor u dan een inbeslagname...

Waarom alsnog laten afbetalen? Heel een­voudig, omdat er dan niet gedeeld moet worden met andere schuldeisers. Het gaat dan tussen u (de deurwaarder) en uw klant. Worden er evenwel goederen in beslag genomen met het oog op de verkoop ervan, dan moet de opbrengst daarvan wél verdeeld worden. In dat laatste geval ziet u mogelijk helemaal niets van uw centen, want uiteraard staan dan ook de bank van de klant, de fiscus, enz. in de rij...

Maak vooraf correcte afspraken. Dat is uitermate van belang. Een deurwaarder kan uw klant screenen en weet zo perfect welk vlees hij in de kuip heeft. Uitstel verlenen voor iemand die tot over zijn oren in de schulden zit, heeft uiteraard maar weinig zin. Overleg vooraf dus met uw deurwaarder en/of advocaat welke mogelijkheden er zijn en wat het meest opportuun is in uw geval.

Tip. Laat vooral ook niet na om uw deurwaarder regelmatig te vragen naar de stand van zaken.

Zodra een deurwaarder moet overgaan tot inbeslagname en verkoop, moet de opbrengst ervan verdeeld worden onder alle schuldeisers. U bent dan m.a.w. nog niet zeker van uw geld. Indien mogelijk vermijdt u dit dus het best door de deurwaarder alsnog een regeling te laten treffen met uw klant.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878