HANDELSPRAKTIJKEN - RECLAME - 14.04.2011

Reclame sturen via e-mail naar de vrienden van uw klant

U doet een bepaalde promotieactie en u laat dit via e-mail weten aan uw klanten. Kunt u zo’n e-mail dan ook sturen naar niet-klanten, bv. naar de vrienden van uw klanten? Het Hof van beroep van Luik zette hiervoor het licht op groen…

Hoe zit dat precies?

Reclame via e-mail gericht aan uw klanten. Daar is niets mis mee. Het is een goedkope manier om uw klanten te laten weten dat er bij u een actie loopt en/of dat u ze onder bepaalde voorwaarden een interessante korting kunt geven.

Ook aan hun vrienden en kennissen?Uw ‘tevreden’ klanten zijn immers de best denkbare reclame… U kunt uw klanten aanmoedigen om reclame te maken voor uw zaak, bv. door een e-mail met een kortingsbon via hen door te sturen naar hun vrienden en kennissen. Dat dit legitiem is, daarover bestond geen discussie.

De ‘vrienden van’ rechtstreeks e-mailen? Niet iedereen was het erover eens of dit óók kon... Er werd meestal aangenomen dat u enkel e-mails mét reclame mocht sturen naar uw eigen klanten. E-mailadressen van vrienden en kennissen op­vragen en die dan rechtstreeks een e-mail ­sturen, dat vond men een brug te ver…

“Het kan toch”, zei de rechter. Volgens de ­rechter kunt u onder strikte voorwaarden ook e-mails met reclame sturen naar niet-klanten, zoals de vrienden en kennissen van uw klanten (Hof van beroep van Luik, 19 november 2009).

Hoe pakt u dit aan?

E-mailadressen in handen krijgen. Daar begint het uiteraard mee… U zet de één of andere leuke actie op poten waarvan u hoopt dat uw klanten er hun vrienden en kennissen van op de hoogte zullen brengen. U kunt uw klanten nog extra motiveren met bv. een mooi geschenk als ze vijf e-mailadressen van vrienden of kennissen aan u doorgeven.

Die vrienden dan meteen reclame sturen? Neen! Eerst moeten ze ermee akkoord gaan dat u reclame zal sturen (via een zgn. opt-in). U verwijst in een eerste e-mail bv. naar de vriend die hen wil laten kennismaken met een promotieactie in uw zaak en u stelt de vraag of ze geïnteresseerd zijn.

Eerst een dubbele ‘ja’ krijgen. Vooraf bv. door te antwoorden op uw e-mail… U vraagt vervolgens of ze ermee akkoord gaan dat u hun persoonlijke gegevens verwerkt in uw databank. U belooft uiteraard dat u die gegevens niet ter beschikking zal stellen van derden. U vraagt ook of ze akkoord zijn dat u ze via e-mail op de hoogte brengt van promotieacties in uw zaak.

Let op! Zo’n e-mail moet wel een duidelijke verwijzing bevatten naar uw zaak, maar reclame (bv. de promotieactie zelf) mag er absoluut nog niet in staan. Zelfs uw logo is er eigenlijk al te veel aan...

Nadien pas via e-mail uw reclame sturen. Bevestigt men dat er interesse is om reclame in de mailbox te krijgen, dan kunt u nadien uiteraard wél e-mails met reclame versturen.

Let op! U moet in iedere e-mail die u stuurt (naar klanten én naar niet-klanten), voorzien dat die­gene die de e-mail ontvangt het recht heeft om zich uit te schrijven (via een zgn. opt-out). U moet ook aangeven hoe dit concreet kan, bv. door een e-mail te sturen naar een bepaald adres.

Aanmelden bij de Privacycommissie.Dat ­vergeet u het best ook niet… Elk bestand (zowel van klanten als van niet-klanten) waarin u namen en gegevens bijhoudt, moet u vooraf melden aan de Privacycommissie. Dit kunt u online doen via http://www.privacycommission.be

U kunt wel degelijk ook e-mails met reclame versturen naar niet-klanten (bv. vrienden en kennissen van uw klanten), zo bevestigde de rechter. Vraag wel eerst in een ‘neutrale’ e-mail of ze daarmee akkoord gaan en vermeld dat ze nadien steeds kunnen aangeven dat ze geen e-mails meer wensen te ontvangen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878