HET OVERKWAM UW COLLEGA - VERBREKING - 01.04.2011

Wat met bestelde, maar nog niet geleverde ramen?

Uw collega bestelde ramen op maat voor een klant. Op het moment waarop de ramen al in zijn atelier staan, doet zijn klant moeilijk en wil hij van vandaag op morgen de samenwerking stopzetten. Wat is er in zo’n geval van belang?

Wat was er precies gebeurd?

Ramen op maat voor een klant. Uw collega had ramen besteld voor een klant, maatwerk uiteraard. Zijn leverancier had ze geleverd in zijn atelier en net op het moment waarop uw collega ze wilde plaatsen, liet zijn klant weten dat hij zich bedacht had. Het was plots toch niet zo dringend en andere profielen waren misschien toch beter. Een hoop redenen dus die er niet toe deden…

Kan die klant dat zomaar doen? Ja, in feite wel. Uw klant kan inderdaad om het even wanneer de samenwerking met u stopzetten. Hij moet daar zelfs geen reden voor opgeven…

Wel doen betalen, toch? Uiteraard! Uw collega wilde de zaken bij die lastige klant niet forceren, maar wilde wel centen zien. Terecht uiteraard. Als een klant het zonder goede reden voor bekeken houdt en dus het contract verbreekt, dan mag er een verbrekingsvergoeding aangerekend worden.

Hoeveel mag er aangerekend worden?

Een forfait van 10%? Klassiek wordt er als ver­brekingsvergoeding een forfait van 10% van de waarde van de uit te voeren werken voorzien.

En de ramen dan? Uw collega wilde uiteraard ook de kostprijs van die ramen doorrekenen aan de klant. Hij kon immers zelf niets aanvangen met die voor die klant op maat gemaakte ramen.

Kunt u al bestelde materialen doorrekenen? Gaat het om materiaal dat specifiek voor een bepaalde klant besteld is en waarmee u nadien nergens anders iets kunt aanvangen, dan mag u dat inderdaad ook aanrekenen, naast het forfait. Het zou er nog aan mankeren natuurlijk…

Tip 1. U staat in een zo’n geval het sterkst als uw algemene voorwaarden expliciet voorzien dat u naast de forfaitaire verbrekingsvergoeding, ook de prijs van de reeds uitgevoerde werken én de reeds bestelde materialen kunt aanrekenen.

Tip 2. Voorzie eventueel dat u nog extra stockagekosten kunt aanrekenen voor materialen die u reeds besteld had, maar die u op het moment van de verbreking nog niet bij de klant geleverd had.

Wat met de ramen?

Als afval afvoeren? Neen! Als u wilt dat uw klant die ramen (of ander maatwerk) betaalt, houd er dan rekening mee dat hij ze ook kan opeisen.

Moet u leveren wat er besteld werd? Neen, dat moet niet en doet u uiteraard beter ook niet, zeker niet zolang de rekening niet vereffend is.

Hoe pakt u het dan aan? U stuurt in zo’n geval het best een aangetekende brief naar de klant waarin u vaststelt dat uw klant de samenwerking stopzet. Stel uw klant verder voor om alles wat er specifiek voor hem besteld werd, te komen op­halen, uiteraard mits betaling van de rekening.

Tip. Zet er ook duidelijk in dat uw klant weigert om de door hem bestelde materialen door u te laten plaatsen. Zo kunt u niet aansprakelijk gesteld worden als na de levering blijkt dat er iets fout liep bij de plaatsing (al dan niet door een vakman).

U kunt een modelbrief downloaden van http://bouw.indicator.be of opvragen via fax (016/35 99 22) - code BW 14.07.04.

De klant haalt alles op. Laat hem dan tekenen voor ontvangst en bevestigen dat de ramen bij levering in goede staat zijn.

Zeker als u vaak materiaal ‘op maat’ moet bestellen, voorziet u in uw algemene voorwaarden het best dat u de kosten ook mag doorrekenen als uw klant het contract verbreekt. Laat uw klant weten dat hij dat maatwerk mag ophalen, tegen betaling uiteraard. Gebruik daarvoor gemakshalve ons online model.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878