Bijgestuurde ‘voordeel auto’, ook voor uw camionette?
Voordeel auto
Alleen als u in vennootschap zit. Voor alle duidelijkheid: zit u niet in vennootschap, dan wijzigt er niets aan de aftrekbaarheid van uw autokosten. Dan deelt u niet in de klappen…
Nieuwe regeling. Rijdt u met een auto van uw vennootschap, dan gold sinds 1 januari 2012 een nieuwe regeling. De afstand woon-werk is niet meer van belang. Bij een nieuwe auto werd het voordeel berekend op basis van de cataloguswaarde.
Na één maand al bijgestuurd. Men heeft in Brussel al opnieuw gesleuteld aan de ‘nieuwe’ regeling. Als volleerde automecaniciens…
Komt u er nu goedkoper van af? Niet echt. Voor uw ‘oude’ nieuwe auto wordt weliswaar een leeftijdscorrectie ingevoerd. Het gaat echter om een korting van slechts 6% telkens uw auto een jaartje ouder wordt. Veel wint u daarmee dus niet.
Tweedehandsauto fors zwaarder belast. Absoluut. Volgens de bijgestuurde regeling wordt uw belastbaar voordeel voortaan niet meer berekend op basis van de aankoopprijs tweedehands, maar op basis van de catalogusprijs, nieuw zijnde. Weliswaar wordt diezelfde leeftijdscorrectie toegepast.
Let op! Achteraf de cataloguswaarde van uw tweedehands gekochte auto correct bepalen, zal ongetwijfeld een praktisch probleem worden. En dus tot discussie leiden met uw controleur…
Maximaal 30% leeftijdskorting.U leest het goed… Het probleem is – zowel voor nieuwe als voor tweedehandsauto’s – dat die leeftijdskorting afgetopt wordt op een maximum van 30%. Zelfs al rijdt u dus in een letterlijk en figuurlijk afgeschreven auto van bv. tien jaar oud, dan nog wordt u belast alsof u in een auto rijdt die nog maar 30% van zijn oorspronkelijke waarde verloren heeft. Een jaloezietaks dus omdat u zo lang met dezelfde auto rijdt en/of u geen nieuwe auto koopt…
Gevolg?Onder voorbehoud, voor het geval men blijft sleutelen… Fiscaal doet u er niet snel een voordeel mee als u uw vennootschap een tweedehandsauto laat kopen om er (ook) privé mee te rijden en/of op het einde van de leasing via uw vennootschap de optie te lichten.
Hoe zit dat voor uw camionette?
Dezelfde regeling? Geen paniek! Er is geen reden om ook daar de aankoopfactuur erbij te nemen en de CO2-uitstoot op te zoeken. Daar krijgt u niet automatisch op basis van die gegevens een ‘belastbaar voordeel camionette’ aangesmeerd.
Dus geen voordeel aan te geven? Dat is niet gezegd. Geen voordeel aangeven is enkel een optie als u uw camionette nooit privé gebruikt.
Let op! Blijkt achteraf dat er toch een privégebruik is, maar dat u geen voordeel aangaf, dan riskeert u (uw vennootschap) daarop belast te worden aan 309%. Eind 2011 kregen de controleurs opdracht om die boete sneller toe te passen…
Concreet. Heeft u uw atelier, magazijn, e.d. op uw privéadres, dan is ‘geen privégebruik’ in principe vol te houden. Ligt uw bedrijfsgebouw elders en passeert u soms toch thuis met uw camionette, dan riskeert u dat uw controleur moeilijk doet.
‘Iets’ aangeven?Bekijk het met uw boekhouder... Vindt uw controleur dat ‘iets’ te weinig, dan kan er over een verhoging van uw voordeel onderhandeld worden, zonder dat u die 309%-boete riskeert.