RECHT - VARIA - 28.03.2012

Meteen protesteren…

Krijgt u een factuur die niet correct is, dan moet u die meteen protesteren. Geldt dat ook voor brieven, faxen of e-mails waarin iets staat dat niet klopt?

Factuur leverancier klopt niet.Vergissen is menselijk, maar… Krijgt u een factuur waarin bv. een bepaalde levering verkeerd aangerekend wordt (verkeerde hoeveelheid of prijs of zelfs producten die niet geleverd werden), dan moet u die factuur protesteren.

Niet reageren is aanvaarden. Tussen handelaars geldt inderdaad de regel dat als u niet reageert, u geacht wordt de factuur te aanvaarden. Zelfs als u een goede reden heeft om ze niet (volledig) te betalen, maar u uw leverancier niet verwittigt, riskeert u dat een rechter geen rekening houdt met uw argumenten en u zonder meer verplicht om te betalen. Dat geldt ook als u achteraf niet kunt aantonen dat u reageerde.

Tip. Vandaar dat u het best ‘op papier’ reageert, al is het door kort te verwijzen naar het telefoontje dat u net had.

Protesteren binnen de acht dagen. Dat protest moet inderdaad ‘snel’ gebeuren. Reageert u binnen de acht dagen, dan is dat op tijd. Liet u net geen 14 dagen voorbijgaan, dan doet de rechter wellicht niet moeilijk.

Tip 1. Het komt er dus op aan om de facturen van uw leveranciers ­meteen te controleren en eventueel snel te reageren.

Tip 2. Om geldig te protesteren, verduidelijkt u het best meteen wat er volgens u fout aangerekend wordt. De factuur terugsturen met de ­vermelding ‘geprotesteerd’, zonder meer, volstaat in principe niet.

Geldt dat ook voor brieven en e-mails? In zekere zin wel. Ook als u niet reageert op een brief, een fax of een e-mail, wordt u verondersteld akkoord te gaan met de inhoud ervan, zo bevestigde de rechter onlangs.

Ook dan snel reageren dus als u niet akkoord bent. Absoluut. Krijgt u een brief waarin iets in staat waarmee u het niet eens bent, dan reageert u het best snel. Kwestie van de zaken duidelijk te stellen…

Pas later reclameren, omwille van nieuwe informatie. De rechter liet inderdaad een kleine opening. Krijgt u na acht dagen informatie in handen die een nieuw licht werpt op de zaak waarover het in die brief ging, dan kan men u niet kwalijk nemen dat u daarmee pas dan op de proppen komt. Het is dan niet ‘te laat’ om te reageren en uw gelijk te halen (Luik, 24 oktober 2011).

Controleer meteen of de facturen van uw leveranciers correct zijn en protesteer binnen de acht dagen als dat niet zo is. Doe dat ook bij brieven waarin iets in staat waarmee u het niet eens bent.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878