HANDELSHUUR - HUURKOSTEN - 29.08.2012

Betaal als handelshuurder niet te veel ‘gemene’ kosten

Huurt u een handelspand in een appartementsgebouw, dan staat in uw contract wellicht dat u ook opdraait voor de gemeenschappelijke kosten. In dat geval kijkt u het best na of u niet te veel betaalt, liet een rechter onlangs verstaan...

Handelshuurder in een appartement...

Een stuk gemeenschap. Huurt u in een appartement een gelijkvloers handelspand, dan weet u dat er specifieke regels gelden. Omdat er in zo’n gebouw nogal wat gemeenschappelijke delen zijn, bv. de trap en de hal, moeten er daarover gemeenschappelijk beslissingen genomen worden en wordt er ook een syndicus aangesteld.

Dat brengt extra kosten mee. Onder de gemeenschappelijke kosten vallen niet alleen de kosten voor bv. het poetsen van de hal of het herstellen van de lift. Ook de syndicus kost geld en als het niet botert tussen de mede-eigenaars kan de rekening verder oplopen…

Moet u al die kosten betalen?

Welke kosten betaalt u als handelshuurder? Hierover zijn er normaal gezien afspraken gemaakt in het handelshuurcontract. Wellicht betaalt u maandelijks een voorschot en rekent de verhuurder nadien de werkelijke kosten door.

Welke kosten precies? Het probleem is dat in heel wat handelshuurcontracten nogal eens een onduidelijke algemene formule staat en geen exacte opsomming. Zelfs als het niet duidelijk geformuleerd is, kunt u er moeilijk onderuit om ten minste de gemeenschappelijke kosten voor verbruik en onderhoud te betalen, zoals gas, water en elektriciteit en om ook mee te betalen voor de syndicus en het poetsen van het gebouw.

U betaalt alle gemeenschappelijke kosten. Vaak wordt dit zo in algemene bewoordingen in het handelshuurcontract gezet. De verhuurder maakt er zich vanaf door het volledige bedrag van de kosten aan u door te rekenen.

Mag u die ‘afspraak’ in vraag stellen? Ja, zo bevestigde een rechter onlangs. Ook al staat in het huurcontract dat álle gemeenschappelijke kosten ten laste van de huurder zijn, dan nog mag u kritisch zijn. Meer dan de werkelijke kosten, nl. die rechtstreeks verband houden met het ‘uitbaten’ van het gebouw en de mede-eigendom, mag de verhuurder u niet doorrekenen (vredegerecht Brugge, 8 september 2011).

Wat moet u dus niet betalen? Externe diensten zoals het ereloon en de administratieve kosten die een notaris of advocaat doorrekent, kunnen niet zonder meer aan u als handelshuurder aangerekend worden. Ook de doorrekening van premies van een collectieve verzekeringspolis (zgn. blokpolis tegen brand), mag u in vraag stellen.

Hoe weet u of u niet te veel betaalt? Rekent de verhuurder u jaarlijks de werkelijke kosten door, dan moet hij u een afrekening bezorgen. Samen met die eindafrekening moet hij u in principe de boekhouding van de vereniging van mede-eigenaars voorleggen en/of het verslag (de zgn. notulen) van de algemene vergadering waarop de rekeningen goedgekeurd werden. Kijk die afrekening dus grondig na en reclameer als de verhuurder u te veel wil laten betalen.

Even verifiëren bij de syndicus. Vallen bepaalde kosten bv. hoog uit, dan kunt u eventueel vooraf in het kantoor van de syndicus meer tekst en uitleg krijgen en desnoods zelfs de facturen gaan inkijken.

U kunt het vonnis downloaden via http://middenstand.indicator.be – code MI 04.10.07.

Voorziet het handelshuurcontract dat u alle gemeenschappelijke kosten moet betalen, dan mag de verhuurder u toch enkel werkelijke kosten voor het gebouw doorrekenen en in principe niet bv. de collectieve polis, notaris- en advocatenkosten. Kijk dus jaarlijks na in de afrekening of u niet te veel betaalt.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878