HORECA - BLACK BOX - 29.08.2012

Ontsnapt aan de black box, goed nieuws?

In 2013 is de invoering van de geregistreerde kassa met zgn. black box een feit. Wanneer kunt u niet anders dan in uw horecazaak zo’n black box te activeren en mag u zich gelukkig prijzen als u er niet toe verplicht bent?

De actuele planning

Vanaf 1 januari 2013 registreren. Horeca­zaken die verplicht zijn om een black box in huis te halen, zullen zich tussen 1 januari en 1 april 2013 moeten melden bij de fiscus. Alsof ze u daar nog niet kennen…

Wanneer kassa kopen? Nu alvast nog niet, bij gebrek aan leveranciers die al een erkende ‘kassa met black box’ kunnen aanbieden. U bent ook niet verplicht om tegen 1 januari 2013 al zo’n kassa met black box in huis te hebben. Neem gerust de tijd om offertes op te vragen en te vergelijken.

Nieuwe kassa of enkel black box? Dat zal er wat van afhangen. Werkt u nu reeds met een elektronische kassa, dat kunt u mogelijk daarop verder werken en volstaat het enkel die black box aan te kopen, die aan uw kassa te koppelen en de huidige software te laten aanpassen.

Pas na 1 juli 2013 black box activeren. Dat klopt! Ten vroegste op 1 juli 2013 zal de fiscus u een zgn. smart card bezorgen waarmee u de black box van uw kassa kunt activeren. Zolang u die smart card niet heeft, werkt uw kassa als een gewone elektronische kassa.

Heeft u een black box nodig?

10%-regel. U verschaft ‘regelmatig’ maaltijden als uw omzet van uw restaurant- en cateringdiensten (exclusief drank) minstens 10% van de totale omzet van uw horeca-activiteiten bedraagt. In dat geval moet u met zo’n black box werken.

Wat valt onder maaltijden? De Btw spreekt wel over ‘restaurantdiensten’ maar daar vallen voortaan ook de lichte maaltijden onder. Het is dus niet omdat u geen of nauwelijks maaltijden serveert met aardappelen, frietjes, rijst, e.d. dat u sowieso niet aan die 10% komt.

Concreet. Slaatjes, pasta’s, croques, ijscoupes, pannenkoeken, e.d. die u serveert, zijn allemaal ‘maaltijden’ die in het black box-verhaal onder de restaurant- en cateringdiensten vallen. Meeneemgerechten vallen daar niet onder.

Uw totale omzet. Daar telt de verkoop van al uw maaltijden, dranken en andere voeding mee. Zelfs de verhuur van lokalen voor vergaderingen of feestjes mag u meerekenen, als het eropaan komt om uw totale omzet voldoende hoog te krijgen.

2012 als referentiejaar. Voor bestaande zaken is dat inderdaad zo.

Gelukkig geen black box nodig…

Als café moet u niet investeren. Dat klopt. Schenkt u enkel drank en voorverpakte voedingswaren (pakje chips, wafel, e.d.), dan kunt u verder zonder elektronische kassa met black box.

Voortaan wél btw-bonnetjes uitschrijven? Mogelijk wel! Serveert u occasioneel (minder dan 10% van uw omzet) pannenkoeken, ijscoupes, ­croques en/of andere maaltijden, dan moet u daar straks btw-bonnetjes voor beginnen uitschrijven.

Vanaf 1 januari 2013? Neen! Ook die nieuwe verplichting gaat ten vroegste op 1 juli 2013 in.

Tip. Ziet u dat occasioneel schrijfwerk niet zitten, overweeg dan te werken met een geregistreerde kassa, maar dan zonder black box. Wellicht kunt u midden 2013 een tweedehandse kassa op de kop tikken en die dan laten registreren door de Btw.

Bestaat meer dan 10% van uw omzet uit maaltijden (inclusief de lichte!), dan moet u met een black box werken, al is dat ten vroegste vanaf 1 juli 2013. Blijft u onder die 10%-grens, houd er dan rekening mee dat u vanaf dan ook voor lichte maaltijden een btw-bonnetje moet uitschrijven.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878