RECHT - LEVERANCIER - 12.02.2013

Zou uw leverancier effectief onder WCO zitten?

U vangt geruchten op dat een van uw belangrijkste leveranciers bescherming tegen zijn schuldeisers aangevraagd heeft. Wat houdt dat precies in en wat betekent dat concreet voor u? Kunt u daar nog veilig iets bestellen?

Waarover gaat het?

Via WCO beschermd tegen schuldeisers. Een firma die krap bij kas zit, kan aan de rechter ­vragen om tegen zijn schuldeisers beschermd te worden in het kader van de Wet op de continuïteit van ondernemingen (WCO).

Alle betalingen geblokkeerd. Wordt die aanvraag goedgekeurd, dan moet die firma de op dat moment openstaande rekeningen voorlopig niet meer betalen. Leveranciers waarvan een of meerdere facturen nog niet betaald werden, moeten dus noodgedwongen op hun geld wachten.

Om de continuïteit te garanderen. Dat is inderdaad de bedoeling. De firma onder WCO krijgt een aantal maanden de tijd om financieel orde op zaken te stellen (lees: een reorganisatieplan op te maken waarbij een deel van de ‘oude’ schulden kwijtgescholden worden). Ondertussen mag er ‘gewoon’ verder gewerkt worden.

Wat is het probleem?

Leverancier onder WCO. Het is niet gezegd dat u dat meteen te weten komt. Anders dan bij een faillissement is er immers geen curator die het roer overneemt. Het is goed mogelijk dat uw leverancier doet alsof er niets aan de hand is terwijl u ‘via via’ hoort dat er financiële problemen zijn.

Kloppen die geruchten? Dat kunt u gelukkig vrij snel checken vanachter uw pc. Surf daarvoor naar de website van het Belgisch Staatsblad (zie http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/welcome.pl). Klik daar op ‘nieuwe opzoeking’ en geef onder ‘woorden van tekst’ de officiële naam in van uw leverancier. U kunt daar ook het ondernemingsnummer ingeven. Vergeet daarbij dan wel niet de puntjes te zetten in de tiencijferige combinatie (dus bv. 0123.456.789).

Let op! Een check via de KBO volstaat niet. De publicatie van de bescherming onder de WCO wordt daarin immers (nog) niet overgenomen.

Wat betekent dat voor u?

Bestelling lopend? Zeker als de levering binnen een korte termijn (één à twee maanden) voorzien was, moet u zich in principe geen zorgen maken. Die bescherming is immers net bedoeld om o.m. klanten te garanderen dat de firma actief blijft.

Nog nieuwe bestelling? Uw leverancier zal dat wellicht maar al te graag zien. Zonder is de reorganisatie immers moeilijk haalbaar. Het spreekt voor zich dat u daarbij wel beter geen voorschot betaalt. De kans is immers reëel dat zo’n bedrijf onder WCO finaal toch failliet gaat.

Een andere leverancier zoeken? In principe is er niets mis mee dat u met een nieuwe leverancier in zee gaat. De bescherming van die WCO gaat niet zover dat u verplicht klant moet blijven. Het zou er nog aan mankeren natuurlijk…

Wat bij langlopend contact? Heeft u een soort raamcontract met uw leverancier, dan kunt u daar niet zonder meer onderuit. De WCO is op zich geen goede reden om zo’n contract te verbreken.

Tip. Als klant doet u er in zo’n geval goed aan om vrijwillig tussen te komen in de procedure WCO en aan de ‘gedelegeerde rechter’ te vragen om u zijn verslagen te bezorgen en om u op de hoogte te houden van alle beslissingen die de rechtbank neemt. Zo kunt u opvolgen of de reorganisatie bij uw leverancier al dan niet de goede richting uitgaat.

Vangt u geruchten op dat een leverancier beschermd is tegen zijn schuldeisers, controleer dan via de website van het Belgisch Staatsblad of dat klopt. Lopende bestellingen komen daarmee in principe niet in het gedrang. Betaal echter geen voorschot op eventuele nieuwe bestellingen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878