RECHT - OFFERTES & CONTRACTEN - 06.06.2013

Dure overstap naar andere telecomleverancier

Veranderen van telecomoperator kan sinds enige tijd vlotter. De versoepelde regels gelden echter niet altijd en voor iedereen. Sommige operatoren maken echter dat onderscheid zelf niet. Wat is er voor u in dat verband van belang?

Veranderen van leverancier

Dure overstap. Wilt u vervroegd onder bv. een servicecontract voor vijf jaar uit, dan riskeert u een forse ‘verbrekingsvergoeding’ te moeten be­­talen. Meestal is immers voorzien dat die be­rekend wordt in functie van de resterende looptijd.

Soepelere regels voor telecom. Medio 2012 werd de Telecomwet aangepast. Sindsdien ­kunnen heel wat klanten, en niet alleen particulieren(!), kosteloos naar een andere operator overstappen.

Tip. Ook de Energiewet werd aangepast. Ook naar een andere energieleverancier overstappen, kan nu in bepaalde gevallen vlot en zonder kosten.

Let op! De concurrentie in de telecomsector is hard. Uitkijken dus voor verkopers die u bij uw huidige leverancier proberen los te weken.

Wat is er voor u van belang?

Al dan niet (te) goede klant? Daar hangt alles inderdaad van af. Die versoepelde regels gelden immers niet altijd en voor iedereen. Alleen als u niet meer dan ‘vijf lijnen’, d.w.z. oproepnummers, heeft in uw zaak, kunt u in principe zonder meer vervroegd onder een lopend contract uit.

Let op! Sluit u als ‘kleine klant’ een nieuw contract, dan hangt u daar minstens zes maanden aan vast. Wilt u er toch vroeger onderuit, dan mag de leverancier u toch een vergoeding aanrekenen.

Op het verkeerde been gezet. Dat is goed mogelijk. Sommige operatoren maken zelf (bv. op hun website) geen (duidelijk) onderscheid tussen de regels voor ‘kleine’ en ‘grote’ klanten, laat staan dat ze verduidelijken of die versoepelde regels enkel gelden voor de vaste en mobiele lijnen en/of ook voor uw internetabonnement(en).

Let op! Ook de verkoper beweert wellicht dat u zonder meer kunt overstappen, kwestie van de offerte getekend te krijgen…

Neem uw voorzorgen. Vóór u uw handtekening zet en dus beslist om van vandaag op morgen naar een nieuwe operator over te stappen, vraagt u het best dat de verkoper op papier bevestigt dat u aan de voorwaarden voldoet om kosteloos over te ­stappen en dat de nieuwe operator anders de ver­brekingsvergoeding voor zijn rekening neemt.

Al te snel laten overhalen, wat dan?

Bij ombudsdienst uw beklag doen. Tekende u voor een overstap, blijkbaar in de verkeerde veronder­stelling dat u dat als ‘kleine klant’ kosteloos kon, overweeg dan zeker om een klacht in te ­dienen bij de ombudsman. Dat kan via klachten@ombudsmantelecom.be

Wat wint u ermee? Door een klacht in te dienen, start er een procedure. Het voordeel is dat de ­operator u gedurende vier maanden niet kan verplichten om de betwiste verbrekingsvergoeding te betalen.

De zure appel in twee. De ombudsman stuurt veelal ook aan op een minnelijke regeling. Stel dus gerust voor om de kosten te delen omdat de vorige operator in de fout ging, bv. omdat hij u door de onduidelijke informatie op zijn website op het verkeerde been gezet heeft.

Tip. Probeer ook de nieuwe operator in de discussie te betrekken, omdat hij/de verkoper die voor hem op de baan was, u verkeerd informeerde. Mogelijk gaat de appel dan in drie…

Alleen als u minder dan vijf lijnen (vaste of mobiele oproepnummers) heeft, kunt u kosteloos overstappen naar een andere telecomoperator. Laat u in het andere geval niet te snel verleiden tot een overstap van vandaag op morgen. U riskeert immers om een forse verbrekingsvergoeding te moeten betalen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878