AANSPRAKELIJKHEID - VERBORGEN GEBREKEN - 27.02.2014

Gratis alles herdoen wegens gebreken in materiaal? Njet!

Een klant eist dat alles herdaan wordt. Er zijn immers gebreken opgedoken aan het geplaatste materiaal. Welke regels zijn ter zake van belang en – vooral – wanneer kunt u de boot afhouden en hoe doet u dat?

De klant beklaagt zich

Zeven jaar geleden had uw collega onderdakplaten geplaatst. Een tijd geleden beklaagde zijn klant zich erover dat er her en der scheuren in zaten. “De tien jaar zijn nog niet om, de gebreken zijn duidelijk, dus alles op uw kosten te herdoen”, zo analyseerde die klant de situatie. Uw collega vroeg ons of en hoe hij de boot kon afhouden.

Wat is er in zo’n geval van belang?

Speelt die tienjarige aansprakelijkheid wel? Dat is alleen het geval als de stabiliteit of het duurzaam karakter van het gebouw in het gedrang komt. Het moet m.a.w. over een serieus probleem gaan. Scheuren in onderdakplaten lijken niet van die aard, zeker niet als het dak zelf en de dakbedekking verder in goede staat zijn en er dus geen water insijpelt. De eerste klip omzeild…

Tip. Dat het probleem niet onder die tienjarige aansprakelijkheid valt, komt u goed uit. Alleen bij die tienjarige aansprakelijkheid moet uw klant immers niet kunnen bewijzen dat u iets fout deed. Anders wel, en dat maakt het voor hem al een stuk moeilijker om u voor de kosten te laten opdraaien.

Heeft u de werken goed uitgevoerd? Speelt die tienjarige aansprakelijkheid niet, dan hoeft u alleen uw verantwoordelijkheid op te nemen als blijkt dat u bij het uitvoeren van de werken iets fout gedaan heeft, bv. de plaatsingsvoorschriften niet gevolgd. In het geval van uw collega, had de expert van de verzekering echter bevestigd dat de platen ‘volgens de regels van de kunst’ geplaatst werden. Geen reden dus om uw collega aansprakelijk te stellen. Een tweede klip omzeild…

Wat is de oorzaak dan wel? Dat is niet altijd even duidelijk, vandaar dat er al eens een expert aan te pas komt. Vergeet in ieder geval niet daarvoor al uw leverancier, van het materiaal waar de gebreken aan vastgesteld worden, bij de discussie te betrekken. Mogelijk heeft die een idee.

Concreet. Bij uw collega bleek dat de scheuren zich sinds begin 2013 manifesteerden en daarna nog wat verergerd waren. Wellicht een gevolg van de strenge winter, zo liet de invoerder van de bewuste platen optekenen. Handig als zoiets op papier staat, bv. in een verslag van een werfbezoek. Van onderdakplaten die men in België invoert, mag u immers veronderstellen dat die vorstbestendig zijn. Als blijkt dat dit niet het geval is, dan is dat – zelfs voor u – een zgn. verborgen gebrek.

Uw klant kan uw leverancier aanspreken. Zo is het! Blijkt achteraf dat het materiaal gebrekkig is, maar kon u die gebreken bij het plaatsen of bij een gewone controle niet vaststellen, dan kan uw klant ú niets aanwrijven, mogelijk wel uw leverancier. Die is immers aansprakelijk voor de producten die hij verkoopt (Cassatie, 15.09.2011) . In zo’n geval staat u dus aan de kant van uw klant en keert u zich samen tegen uw leverancier.

Tip. Ontdekt uw klant gebreken aan het materiaal, dan mag hij niet te lang wachten met daarover zijn beklag te maken (Luik, 11 maart 2013) . Op dat punt kunt u mogelijk de kant van uw leverancier kiezen. Schipperen om de verdere samenwerking met hem niet te hypothekeren…

Let op! Zet uw leverancier echter op papier dat de door hem geleverde producten niet gebrekkig zijn, protesteer dan officieel tegen die bewering. Zo niet riskeert u toch nog voor de kosten op te draaien.

Zijn verborgen gebreken in het materiaal de reden van de klacht, dan is dat in principe alleen uw probleem als de tienjarige aansprakelijkheid speelt. Anders kan uw klant u immers niet voor de kosten laten opdraaien als blijkt dat u de werken zelf goed uitgevoerd heeft. Betrek uw leverancier wel tijdig in de discussie.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878