OFFERTES & CONTRACTEN - VERTRAGINGSBEDING - 10.04.2014

Een redelijk vertragingsbeding…

Een klant wil koste wat het kost een vertragingsboete in het contract. Wat zijn de aandachtspunten als u hem daarin tegemoetkomt? Welke regels spelen dan? De rechter zette de puntjes op de i…

Hoeveel tijd krijgt u?

Aantal werkdagen. Vraagt uw klant garanties dat u tijdig klaar bent, dan zet u zich met een uitvoeringstermijn in werk dagen niet al te zeer vast. In een vijfdagenstelsel tellen weekends, feestdagen en zelfs dagen weerverlet niet mee.

Let op! Spreekt u toch een termijn in (kalender)dagen af, dan voegt u daar het best expliciet aan toe dat die termijn te verlengen is in geval van weerverlet en/of overmacht.

Vanaf wanneer? Die termijn op zich zegt niets, tenzij gekoppeld aan een startdatum. Voorziet u echter in uw offerte bv. dat de termijn begint te lopen vanaf de datum van ondertekening van uw offerte, dan komt u mogelijk in de problemen als tegen dat uw klant tekent u ook al op andere plaatsen toegezegd had ‘eerstdaags’ te starten.

Tip. Overweeg dan ook om pas bij de ondertekening van de offerte de startdatum op papier te zetten. Zolang uw klant twijfelt, kunt u in uw planning geen rekening houden met zijn opdracht. Eerst komt, eerst maalt…

Uw deadline is dus... Staan startdatum en termijn vast, dan kent u in principe ook de ‘uiterste datum’ waarop u klaar moet zijn.

Welke boete riskeert u?

Wat is redelijk? Daar hanteerde de rechter een simpele vuistregel. Schat in hoeveel huur het huis of appartement waar uw klant nu woont, waard is (bv. € 600). Deel dat bedrag door 30 en u komt uit op een aanvaardbare boete per dag vertraging. Bedragen boven € 20 per dag kunt u op die manier veelal als ‘zwaar overdreven’ afwimpelen.

Vanaf de ingebrekestelling. Als u al zo’n vertragingsboete aanvaardt, dan doet u dat het best mits de uitdrukkelijke vermelding dat die loopt ‘vanaf de ingebrekestelling’ . Wees alert als (de architect van) uw klant een clausule wil opdringen waarin staat dat die vertragingsboete ‘van rechtswege’ verschuldigd is. In dat laatste geval moet uw klant u immers niet eerst op papier verwittigen dat u over uw termijn gaat.

Wanneer bent u tijdig klaar?

Datum voorlopige oplevering telt! Ook op dat punt was de rechter duidelijk. Vraag tijdig een voorlopige oplevering aan, zodat die plaatsvindt vóór de uiterste datum. Een klant die het pv van voorlopige oplevering tekent, aanvaardt dat het pand waaraan of de vertrekken waarin u gewerkt heeft op dat moment bewoonbaar en/of bruikbaar waren, zo niet moet hij de oplevering weigeren (rb. Brussel, 02.03.2012) .

Daarna nog controlebezoek(en). Het maakt volgens de rechter niet uit dat er in het pv nog een aantal ‘verbeterpunten’ staan en er daarna een of meerdere controlebezoeken volgen. Dat die na de uiterste datum vallen, betekent m.a.w. niet dat u te laat klaar bent en dus evenmin dat uw klant een vertragingsboete zou mogen inhouden.

Achteraf problemen: boete als referentie? Bij uw collega manifesteerde zich na de voorlopige oplevering maar vóór het eerste controlebezoek een vochtprobleem. Dat bleek zo ernstig dat zijn klant toch niet in het pand kon trekken. De rechter gebruikte de afgesproken vertragingsboete als maatstaf om de zgn. genotsderving te bepalen. Een reden te meer om het been stijf te houden als uw klant in het begin een overdreven boete voorstelt.

Om te beoordelen of u al dan niet tijdig klaar bent, telt alleen de datum van voorlopige oplevering. Het maakt volgens de rechter niet uit dat er daarna nog bezoeken volgen om te controleren of u ook de verbeterpunten afgewerkt heeft. Van belang is ook om u vooraf geen overdreven boete te laten opdringen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878