ARBEIDSONGEVAL - 24.04.2014

Wie kan er reageren als een ongeval niet erkend wordt?

Stel, de verzekeraar weigert om een ongeval dat op het werk gebeurd is te erkennen als arbeidsongeval omdat volgens hem een van de ‘wettelijke’ voorwaarden niet vervuld is. Wie moet en kan daartegen reageren?

Wettelijke voorwaarden

Externe oorzaak en plotse gebeurtenis. Een ongeval is nog geen arbeidsongeval enkel en alleen omdat het op het werk gebeurd is. Er moet een extra element zijn dat het ongeval veroorzaakt heeft: een externe oorzaak ten gevolge van een plotse gebeurtenis. Als de werknemer zijn voet verstuikt op de werkvloer, is dat bv. niet per se een arbeidsongeval. Kwam het doordat hij uitschoof in een plas water, dan is dat wél het geval.

Controle door de verzekeraar. Op basis van de aangifte gaat de verzekeraar na of deze voorwaarden wel vervuld zijn. Daarin moet dus bv. die plas water vermeld worden. Nog meer discussies kunnen er rijzen wanneer er weliswaar zo’n element aangegeven werd, maar de verzekeraar betwist of dat wel echt een externe oorzaak en/of plotse gebeurtenis was. Dat zijn nl. vaak feitenkwesties waar veel interpretatie mee gemoeid is.. .

Moet/kan de werkgever reageren?

In eerste instantie is de niet-erkenning natuurlijk een zaak van het slachtoffer (lees: de werknemer). Toch wordt u er als werkgever ook door benadeeld. De verzekeraar zal immers weigeren om het gewaarborgd loon (voor de eerste maand) terug te betalen. Niettemin bent u juridisch gezien geen betrokken partij: u kunt dus niet zelf het initiatief nemen om de weigering aan te vechten. Soms bekijkt men het anders en redeneert men: “Er kan mij niet verweten worden dat ik niets doe...”

Hoe kan de werknemer reageren?

Naar de rechtbank. Het slachtoffer van het ongeval kan uiteraard wel juridische stappen zetten tegen de niet-erkenning: een vordering bij de arbeidsrechtbank. De wet voorziet zelfs dat de gerechtskosten in dat geval ten laste vallen van de verzekeraar. De advocaat- en mogelijke medische bijstandkosten blijven evenwel ten laste van de werknemer zelf. Het gaat vaak om moeilijke procedures die lang kunnen aanslepen.

Tip. Indien hij gesyndiceerd is, kan de werknemer bijstand vragen van een advocaat van de vakbond. Ook het ziekenfonds wil weleens een helpende hand uitsteken (aangezien het moet tussenkomen als het ongeval niet erkend wordt).

Naar het FAO. De werknemer kan een proces proberen te vermijden door een andere weg te bewandelen, nl. door een ‘klacht’ neer te leggen bij het Fonds voor Arbeidsongevallen (dat kan ‘elektronisch’ via http://www.fao.fgov.be ). Dat fonds kan een onderzoek instellen naar het dossier, wat meestal gebeurt door een inspecteur naar de verzekeraar te sturen. Er hoeft geen tekening bij dat de verzekeraar die liever niet ziet langskomen...

Nieuw: het FAO kan zelf reageren

Sinds kort kan het Fonds voor Arbeidsongevallen ook zelf een procedure bij de arbeidsrechtbank starten wanneer een verzekeraar volgens hen onterecht een arbeidsongeval geweigerd heeft (wet, 21.12.2013; BS, 27.01.2014) . In dat geval hoeft het slachtoffer dus geen kosten ten laste te nemen. Deze mogelijkheid is ingevoerd omdat uit statistieken van de laatste jaren blijkt dat verzekeraars weleens ‘met de grote borstel’ durven te weigeren. Met deze stok achter de deur hoopt men dit tegen te gaan. De toekomst zal uitwijzen of het FAO dit ‘wapen’ vaak moet/zal gebruiken...

Niet elk ongeval op het werk is per definitie een arbeidsongeval. Erkent de verzekeraar het ongeval niet, dan is het niet uw plicht om te reageren. Meer nog, u kúnt dat zelfs niet. Uw werknemer kan wél een rechtszaak beginnen en voortaan kan ook het Fonds voor Arbeidsongevallen (FAO) dat.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878