AFTREKBARE KOSTEN - VARIA - 12.05.2014

Alsof het nog niet erg genoeg is…

Het aantal faillissementen is de laatste tijd weer flink gestegen. Wat als het een van uw klanten is, hoe zorgt u er dan voor dat u uw factuur kunt afboeken?

Daar gaan uw centen… Dat is doorgaans inderdaad de bittere realiteit als een van uw klanten failliet verklaard wordt. U kunt dan wel een zgn. aangifte van schuldvordering indienen bij de curator, maar dat is meestal een maat voor niets natuurlijk. De banken, de RSZ, de Btw, de fiscus en andere ‘grotere jongens’ mogen immers altijd eerst aanschuiven aan de kassa en tegen dat het aan u is, is er niets meer over…

Factuur ‘afboeken’? Inderdaad, doet u immers niets, dan zit die factuur in uw omzet en dan moet u daar dus belastingen op betalen terwijl u ze niet eens ontvangen heeft. Bovendien bent u in het voorkomende geval ook de btw erop kwijt, want die heeft u intussen natuurlijk allang moeten doorstorten. Uw factuur ‘afboeken’ is m.a.w. van belang om uw schade te beperken, maar... dat mag u niet zomaar.

Hoe kunt u uw btw recupereren? Dat is eigenlijk vrij eenvoudig. Voor de Btw is het feit dat de klant failliet verklaard werd immers voldoende om uw btw te kunnen recupereren. Dat is uiteraard gemakkelijk te bewijzen met bv. een kopie van het vonnis van faillietverklaring, uw aangifte van schuldvordering bij de curator, enz. Dat het faillissement nog (lang) niet afgesloten is, is dus niet van belang voor de Btw!

Zijn de Belastingen strenger? Helaas wel. Om het factuurbedrag zelf te kunnen afboeken, is het voor de Belastingen immers vereist dat u kunt bewijzen dat er geen geld meer is om u uit te betalen. Het feit dat dit in 99,99% van de gevallen zo is, deert de fiscus niet. Hier is het dus van belang om effectief een aangifte van schuldvordering in te dienen bij de curator én vervolgens een attest te vragen aan die curator waarin hij bevestigt dat er geen geld meer zal zijn om u uit te betalen.

Geeft de curator dat attest niet automatisch? Ja en neen. Eens het faillissement volledig afgesloten werd, zal hij u dat attest inderdaad spontaan bezorgen, maar als het wat tegenzit, kan zo’n afsluiting járen duren. U kunt dat echter ook versnellen… U zal uw centen immers zogoed als zeker toch niet zien, dus kunt u evengoed zelf actie ondernemen en aan de curator vragen om u dat attest nu al te bezorgen.

Wacht niet tot het faillissement afgesloten is, maar vraag direct een attest aan de curator. Uw factuur is dan nu al fiscaal aftrekbaar en de btw krijgt u sowieso terug.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878