Kilometervergoeding van € 17.700, kan zoiets?
Kilometervergoeding. Rijdt u met uw eigen wagen beroepsmatig voor uw vennootschap, dan mag u daarvoor een kilometervergoeding aanrekenen. Voor de periode 1 juli 2013 tot 30 juni 2014 is het bedrag dat uw vennootschap u mag terugbetalen € 0,3461 per kilometer.
Ook als u een auto van uw vennootschap heeft? Ja, het is niet omdat er al een auto in uw vennootschap zit, dat een km-vergoeding niet meer kan. U legt immers niet noodzakelijk alle verplaatsingen voor uw vennootschap ook effectief af met de auto van uw vennootschap.
Akkoord, maar kan toch nooit zoveel zijn? De fiscus was van mening dat de zaakvoerder met zijn € 17.703 aan km-vergoeding, voor 64.376 gereden kilometers, niet aangetoond had dat hij die verplaatsingen ook echt gedaan had voor rekening van zijn vennootschap. Hij was trouwens in verschillende vennootschappen bedrijfsleider en in een daarvan had hij al een firmawagen. Daarnaast nog eens zoveel beroepsmatige kilometers rijden met een privéauto kan niet, stelt de fiscus. Die 64.376 km kan trouwens niet eens binnen één jaar door één en dezelfde persoon afgelegd zijn... De maandelijkse km-afrekening is voor de fiscus dus fictief en de vergoeding wordt belast als loon.
Wat zegt de rechter? De rechter (Antwerpen, 19.11.2013) stelt dat de terugbetaling van kosten eigen aan de vennootschap – zoals een km-vergoeding – wettelijk vermoed wordt géén belastbaar loon te zijn (Cass., 30.10.1986) . Het is dan ook de zaakvoerder die moet bewijzen dat de vergoeding niet belastbaar is en de fiscus die de belastbaarheid ervan moet bewijzen. Dat bewijs was hier echter volgens de rechter niet geleverd.
Wat moet u onthouden?Niet dat u nu probleemloos uw kilometervergoeding kunt opdrijven, ... maar vooral dat de bewijslast bij de fiscus ligt en dat hij een onkostenvergoeding maar als verdoken loon kan belasten als hij het onredelijke en niet-verantwoorde karakter ervan kan bewijzen (Antwerpen, 15.02.2000 en Luik, 13.06.2003) . Hier had de fiscus bv. moeten aantonen dat er overlappingen waren tussen het gebruik van de auto van de vennootschap en dat van de eigen auto of dat er in de kilometervergoeding brandstofkosten zaten die al met kredietkaarten van de vennootschap betaald waren, maar dat was niet gelukt. Het feit dat de vergoeding forfaitair bepaald werd, volstaat niet als bewijs van de belastbaarheid (bv. Brussel, 29.05.1998 en Antwerpen, 11.01.2000) en zoals uit dit arrest blijkt, de hoogte van de vergoeding ook niet.