WONINGHUUR - REGISTRATIE - 20.05.2014

Waar het huurcontract registreren?

Wilt u een huurcontract laten registreren, dan kunt u hiervoor sinds 1 april 2014 waarschijnlijk niet meer bij uw vertrouwde kantoor terecht. Hoe zit dat precies?

Moet u daarvoor voortaan naar een ander kantoor? De kans bestaat. Sinds 1 april 2014 (op basis van het besluit van de voorzitter van het directiecomité van 24 maart 2014) is er voor de registratie van verschillende aktes een ander registratiekantoor bevoegd. Door die nieuwe taakverdeling staat één registratiekantoor voortaan in voor de registratie van de huurcontracten van een ganse regio.

Niet altijd bij de deur! Vroeger moest u meestal bij een kantoor in de buurt van uw huurwoning zijn, maar dat is niet altijd meer zo. De kans bestaat dat het bevoegde kantoor heel wat verder is. Voor de registratie van een huurcontract in Leuven moet u bv. voortaan in Haacht zijn.

Hoe weet u het precies? Kijk vooraf na waar u moet zijn op de website van de FOD Financiën via volgende link: http://ccff02.minfin.fgov.be/annucomp/main.do

Hoe concreet op te zoeken? Ga naar ‘Opzoeken kantoor’ via ‘Bevoegdheid’. Vervolgens kiest u voor ‘Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie’ ‘Antenne – Registratiekantoren’ en ‘Registratie huurcontracten onroerende goederen – onderhandse akten’ of anders ‘Antwerpen’ of ‘Brussel’ indien de goederen daar gelegen zijn. In de vierde zone tikt u eerst de drie eerste letters in van de gemeente en de straat en de zoekmachine vult dit automatisch aan, bv. bij intikken ‘zot’ kunt u na enkele seconden Zottegem kiezen.

Versturen naar dit kantoor kan ook! Is het kantoor ver weg, dan loont het nog meer dan vroeger de moeite om niet ter plaatste te gaan, maar het huurcontract op te sturen. U verstuurt dan drie exemplaren, bij voorkeur aangetekend, naar het bevoegde kantoor. Van de drie exemplaren zal u er vervolgens twee terugkrijgen, nl. één voor uzelf en één voor de huurder.

Of via e-mail. U kunt het contract ook in pdf via e-mail doorsturen naar het bevoegde registratiekantoor. U ontvangt dan nadien ofwel de afgestempelde contracten ofwel ontvangt u een soort barcode waarin bevestigd wordt dat het contract geregistreerd is. Vergeet in het voorkomende geval dus zeker niet om uw adres te vermelden in uw e-mail.

Sinds kort kunt u enkel bij specifieke kantoren van de registratie terecht voor het registreren van huurcontracten. Bij welk kantoor u moet zijn, kijkt u vooraf dus het best na op de website van de FOD Financiën.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878