VERZEKERINGEN - VARIA - 24.09.2014

Schadegeval en uw verzekeraar doet moeilijk…

Steeds vaker doen verzekeraars moeilijk als een schadegeval aangegeven wordt. Alle argumenten, zoals bv. ‘raam op kiep’ na een inbraak, zijn goed om onder de betaling van een vergoeding uit te komen. Wat is er daarbij voor u van belang?

Verzekeraars doen moeilijk…

Raam stond op kiep… Onlangs berichtte de pers over het geval van een verzekeraar die weigerde tussen te komen na een inbraak. Uit het onderzoek van de expert was achteraf immers gebleken dat er een raam op kiep stond, terwijl de kleine lettertjes van de polis voorzagen dat ramen en deuren gesloten moesten zijn.

Let op! Sommige rechters volgen de verzekeraar op dat punt. Zelfs als het raam in kwestie duidelijk geforceerd werd, zou er geen sprake zijn van een inbraak (Luik, 30.06.2014) . Begrijpe wie begrijpen kan…

Attest antidiefstalsysteem niet bezorgd.Nog zo’n klassieker… Indien in het dossier van uw verzekeraar het attest ontbreekt dat de installatie van het vereiste antidiefstalsysteem in uw auto bevestigt, dan riskeert u dat men in eerste instantie weigert om u uit te betalen als uw auto gestolen en niet meteen teruggevonden wordt.

Tip. In principe kunt u dat probleem achteraf rechtzetten, nl. door aan uw garagist te vragen om u dat attest alsnog te bezorgen.

Zowel privé als voor uw zaak. Verzekeraars doen niet alleen moeilijk bij schadegevallen in de privésfeer, maar ook als u in uw zaak iets voorheeft. Of had u iets anders verwacht?

Welke eisen legt men op in uw polis?

De zgn. preventieve maatregelen. In de meeste polissen staan eisen waaraan u zich moet houden om te vermijden dat een schadegeval zich voordoet. U doet er dan ook goed aan om effectief uw voorzorgen te nemen, niet alleen om te vermijden dat u schade lijdt, maar – belangrijker nog – om ervoor te zorgen dat de verzekeraar achteraf geen dekking kan weigeren.

Overloop ze met uw makelaar. Check inderdaad met uw makelaar welke preventiemaatregelen in de algemene én de bijzondere voorwaarden van elk van de door u onderschreven polissen voorzien zijn. Heeft u bv. een open haard in uw restaurant, dan zal u in principe een scherm moeten voorzien. Ook de rookafzuiginstallatie in uw keuken moet in principe jaarlijks door een gespecialiseerde firma gereinigd worden.

Noteer ze in uw agenda! Dat kan van belang zijn bij voorschriften met een minder hoge frequentie. De elektrische installaties in uw zaak moeten in principe tijdig herkeurd zijn, nl. om de vijf jaar. Noteer die deadline nu al in uw (elektronische) agenda.

Stockagevoorschriften? Check veiligheidshalve of in de kleine lettertjes van uw brandpolis geen specifieke stockagevoorschriften staan. Dat kan bv. van belang zijn als u in uw zaak heel wat goederen op paletten aangeleverd krijgt. Wellicht mag u die niet vlak naast het gebouw opslaan. Zo’n houten paletten kunnen immers snel vuur vatten en dus is het beter (soms vereist!) dat u die op een veilige afstand van het gebouw stockeert om te vermijden dat de brand zou overslaan op het gebouw zelf.

Welke alarminstallatie? De eisen omtrent de beveiliging van uw zaak kunnen ver gaan. Check dus of een gewoon inbraakalarm volstaat, welke ramen (ook dakramen?) en deuren beveiligd moeten zijn en of een doorschakeling naar een alarmcentrale vereist is. De vereiste installatie hebben volstaat ook niet. Ze moet immers ook geactiveerd zijn telkens dat nodig is, dat spreekt voor zich.

Overloop met uw makelaar welke preventiemaatregelen in uw polissen opgelegd worden en volg ze zo goed en stipt mogelijk op. Anders riskeert u dat uw verzekeraar achteraf zijn kans schoon ziet om niets uit te betalen als u effectief met een schadegeval zit.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878