PERSONEEL - 28.10.2014

Wat als uw werknemer ‘verkeerd’ opzegt?

Stel, uw praktijkassistente geeft haar opzeg bij u. Hoe moet zij dat doen en welke gegevens moet haar opzegbrief bevatten? Hoe kunt u en/of moet u reageren, wanneer zij hier fouten tegen zou maken?

De inhoud van de opzegbrief

Verplichte vermeldingen. De opzegbrief van een werknemer moet, net zoals een opzegbrief die uitgaat van de werkgever, twee gegevens bevatten: het begin en de duur van de opzegtermijn.

Wat als die ontbreken? Als een van de essentiële gegevens ontbreekt, is de opzegging nietig, zoals dat heet. Dit betekent dat ze geacht wordt niet te hebben plaatsgevonden. Het ontslag zelf blijft echter wél bestaan. Het gevolg is dat de tegenpartij – u dus – de betrokkene in gebreke kan stellen tot het betalen van een opzegvergoeding (het loon dat overeenstemt met de opzegtermijn die gepresteerd had moeten worden).

Tip. Vraag altijd een exemplaar van de opzegbrief, zo zit u achteraf niet zonder bewijs van de onregelmatigheid. Werknemers vergeten nl. vaak dat ze in twee exemplaren zouden moeten opzeggen.

Let op! De rechter kan oordelen dat er toch geen nietigheid is wanneer een van de gegevens weliswaar niet expliciet vermeld werd, maar wél uit de formulering van de brief afgeleid kan worden.

Het geven van de opzeg

Drie wijzen toegestaan. Wanneer een werkgever overgaat tot opzegging, moet dat ofwel via een aangetekende brief ofwel via een deurwaarder gebeuren. De werknemer kan het daarentegen ook doen door zijn brief te komen afgeven. Nu dit veel eenvoudiger (en goedkoper) is, gebeurt het de facto ook meestal op deze wijze...

Wat als men het anders doet? Niet zelden sturen werknemers een e-mail of zelfs gewoon een sms’je om hun opzeg te geven. Ook dan is de opzegging nietig volgens de wet, zodat u als tegenpartij eventueel een opzegvergoeding kunt vorderen.

Hoe reageren op fouten?

Blauwblauw laten. U bent niet verplicht om te reageren als uw werknemer op een verkeerde wijze zijn opzeg gegeven heeft of zijn opzegbrief onvolledig was. Door niks te doen en de werknemer zijn opzeg te laten uitdoen alsof er niks aan de hand was met zijn brief, wordt de nietigheid immers ‘gedekt’, zoals juristen dat noemen.

Zelf voor duidelijkheid zorgen. Het is echter niet uitgesloten dat een werknemer het niet reageren op een foutieve opzeg achteraf nog misbruikt ook. Het is bv. al voorgekomen dat een werknemer achteraf beweert dat hij geen mail gestuurd had (of dat die toch niet van hem kwam) en begin dan maar het tegendeel hard te maken... Daarom kunt u de nietigheid soms beter expliciet i.p.v. impliciet dekken. Dit kan in dit voorbeeld bv. door de e-mail af te printen, te ondertekenen voor ontvangst en er een dubbel van aan de werknemer te geven.

Opzegvergoeding vorderen. U kunt de nietige opzegging ook proberen ‘af te straffen’ als de verhoudingen niet al te best meer zijn. Dit komt erop neer dat u – middels een aangetekende brief – de werknemer in gebreke stelt voor een onregelmatige opzegging, waardoor hij de opzegtermijn niet meer kan komen presteren, vermits u de daarmee overeenstemmende opzegvergoeding eist. Uiteraard zal de werknemer u die niet spontaan betalen en zal u ze via de rechtbank moeten opeisen .

Download een model van ingebrekestelling voor een onregelmatige opzegging van http://artsenwijzer.be/download – code AW 24.18.06.

Een opzegbrief moet het begin en de duur van de opzeg bevatten en hij kan afgegeven worden of aangetekend verstuurd worden. Maakt men hier een fout tegen, dan kunt u dat zo laten door de nietigheid te dekken, zoals dat heet, of u kunt het afstraffen door een opzegvergoeding te vorderen via de rechtbank.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878