FACTUUR - VARIA - 14.11.2014

Hoe snel moet u zijn met uw protest?

U protesteert de factuur van een leverancier waarmee u niet akkoord gaat na een tiental dagen. Is dat snel genoeg of kunt u daarmee achteraf toch nog in de problemen komen? Wat is daarbij van belang?

Snel protesteren

Binnen de 8 à 10 dagen. Als een leverancier u een factuur stuurt en u bent niet volledig akkoord met de inhoud ervan, dan moet u daar inderdaad snel op reageren. Protesteert u echter binnen de acht à tien dagen, dan is dat in principe tijdig. Dat is althans zo volgens de wettelijke regeling…

Soms moet u sneller reageren. Uw leverancier kan immers met u ‘afgesproken’ hebben, lees: in zijn algemene voorwaarden gezet hebben, dat u bv. binnen de zeven dagen moet protesteren. Reageert u later, dan kan hij uw protest als ‘te laat’ beschouwen en het om die reden klasseren.

Tip 1. Check dus of er op de achterkant van de factuur geen kortere termijn voorzien is, zodat u weet hoe snel u moet protesteren om op tijd te zijn.

Tip 2. Laat de facturen van leveranciers sowieso nooit lang liggen. Controleer ze binnen de vijf dagen. Merkt u dat er iets niet klopt, check dan of u volgens de factuurvoorwaarden meteen in actie moet schieten of dat u nog enkele dagen tijd heeft.

Protesteer ook correct. Er is uiteraard niets op tegen dat u de telefoon of gsm neemt om uw beklag te doen. Achteraf staat er zo echter niets ‘op papier’ waarmee u kunt bewijzen dat u tijdig gereageerd heeft.

Moet dat via aangetekende brief? In principe volstaat het ‘onder handelaars’ dat u een mailtje stuurt. Zo’n elektronisch bericht is evenveel waard als een fax of brief en komt in ieder geval veel commerciëler over dan een aangetekende brief.

Wat staat er in de kleine lettertjes? Ook hier geldt er weer dat een leverancier strengere ‘vormvoorschriften’ kan opleggen. Hij mag daarmee uiteraard niet overdrijven. Hij mag bv. niet van u verwachten dat u voor de minste bemerking een aangetekende brief – eventueel met ontvangstbevestiging – stuurt.

Tip. Staat die eis echter in zijn kleine lettertjes en gaat de betwisting over veel geld, dan neemt u uiteraard het best geen risico. Speel het spel in zo’n geval volgens zijn regels. Zo vermijdt u dat u achteraf om puur formele redenen aan het kortste eind trekt (Luik, 05.06.2014) .

Waarmee gaat u niet akkoord?

Erop ‘geprotesteerd’ en terugsturen? Neen, dat volstaat uiteraard niet, zover was u ook al. Beperk uw protest dus niet tot een loutere vermelding van ‘geprotesteerd’ op de factuur, om ze zo terug naar uw leverancier te sturen.

Wat klopt er precies niet? U verduidelijkt dus het best waarmee u allemaal niet akkoord gaat en waarom niet. Het maakt immers een verschil of het gaat om de aangerekende prijs, dan wel om de in rekening gebrachte hoeveelheden of andere zaken op zijn factuur.

Tip. Vermeld steeds dat u onder meer om de volgende redenen protesteert. U kunt zo naderhand nog steeds aanvullen, mocht dat nodig blijken.

‘Foute’ factuurvoorwaarden? Check inderdaad ook of er geen nadelige clausules in de kleine lettertjes staan. Typevoorbeeld is dan de clausule waarin een buitenlandse leverancier ‘afspreekt’ dat het buitenlands recht van toepassing is. Protesteer in het voorkomende geval m.a.w. ook tegen dergelijke clausules en laat uw leverancier weten dat hij u daar vooraf niet op gewezen had en dat u er niet mee akkoord gaat.

Laat de facturen van leveranciers sowieso nooit lang liggen. U controleert ze het best binnen de vijf dagen. Merkt u dat er iets niet klopt, check dan of er in de kleine lettertjes op de achterkant van die factuur specifieke vereisten staan inzake tijdig protesteren. Mogelijk moet u sneller reageren dan wettelijk gezien nodig is.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878