MEDE-EIGENDOM - STATUTEN - 17.11.2014

Wat als de statuten nog niet aangepast zijn?

Zoals u wellicht weet, moest er in ieder appartementsgebouw in principe een coördinatie van de statuten gebeuren vóór 31 augustus 2014. In heel veel gebouwen is dat echter nog altijd niet gebeurd. Wat dan?

De aanpassing van de statuten

Voorzien door de wet van 2 juni 2010. Deze wet voorzag dat in ieder appartementsgebouw de syndicus de statuten moest aanpassen aan de nieuwe spelregels.

Tijd tot 31 augustus 2014. Voor deze aanpassing had hij vier jaar de tijd. De aanpassing van de statuten moest immers ten laatste vóór 31 augustus 2014 voorgelegd worden aan de algemene vergadering van de vereniging van mede-eigenaars.

Wat als dat niet gebeurd is? In de praktijk blijkt dat het overgrote deel van de appartementsgebouwen hier nog altijd niet mee in orde zijn. Wat doet u bv. wanneer u syndicus bent in zo’n gebouw?

Loopt u als syndicus dan een risico? Dat hangt ervan af. Is de coördinatie niet gebeurd, dan kan de algemene vergadering u in principe verwijten dat u uw wettelijke verplichting niet uitgevoerd heeft.

Tip. Indien de algemene vergadering echter zelf besliste om geen actie te ondernemen, dan ligt dat anders. In dat geval kunnen ze dit niet in uw schoenen als syndicus schuiven.

Daar nu nog aan beginnen?

Via notariële akte. Door het aflopen van de termijn valt men terug op de basisregel in de Appartementswet dat iedere wijziging van de statuten met een authentieke akte moet gebeuren.

Let op! Daar hangt uiteraard een serieuze kostprijs aan vast en dus twijfelen veel (kleine) appartementsgebouwen om deze stap nog te zetten.

Wat als u nu pas aangesteld wordt? Wordt u nu pas aangesteld als syndicus in een gebouw waar de coördinatie niet gebeurd is, dan is het wettelijk gezien niet uw plicht als syndicus om dit nu nog te doen.

Algemene vergadering kan dit beslissen. Uiteraard kan de algemene vergadering wel beslissen om toch nog te coördineren. Uiteindelijk kunnen er veel misverstanden ontstaan doordat de statuten volledig verouderd zijn.

Toch ook nog onderhands coördineren? Meer en meer experten ter zake vinden dat er geen beletsel is om ook nu nog door de syndicus een ‘werkdocument’ te laten opstellen dat een equivalent is van gecoördineerde statuten. Dat gebeurt dan ook nog geregeld...

Tip. Niets belet m.a.w. dat u toch de huidige tekst van de statuten actualiseert en dat u die versie laat goedkeuren op de algemene vergadering.

Let op 1! Zorg er wel voor dat het enkel gaat om een aanpassing aan de gewijzigde wetgeving en niet om andere wijzigingen aan de tekst.

Let op 2! Een werkdocument van de basisakte heeft weinig zin. Om deze tekst aan te passen is er immers nog steeds een notariële akte nodig.

Wat is de waarde daar dan van? In theorie gaat het niet echt om een geldige coördinatie omdat ze niet via notariële akte gebeurde. In de praktijk ligt dat toch wel anders. De nieuwe tekst werd immers bekrachtigd door de algemene vergadering en kan hierdoor niet in vraag gesteld worden. Ze heeft wel degelijk juridische waarde. Is er een juridische betwisting over de precieze tekst van de statuten, dan gaat de tekst van de authentieke akte uiteraard wel voor.

Ook al kan de coördinatie van de statuten na 31 augustus 2014 enkel via notariële akte gebeuren, toch vinden experten ter zake dat ook een onderhandse coördinatie die nadien opgemaakt is in de praktijk evenveel waarde heeft. Is er een juridische betwisting, dan gaat de tekst van de authentieke akte wel voor.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878