Tijd maken voor de opmaak van een inventaris?
Een inventaris nodig?
De controleur kan moeilijk doen. Controleurs vallen er inderdaad wel vaker over als zo’n eind-inventaris ontbreekt. Beschouw het gerust als een verplicht bij te houden ‘stuk’ van uw boekhouding.
Geen bewijskrachtige boekhouding. Kunt u geen inventaris voorleggen, dan kan uw controleur veelal argumenteren dat uw boekhouding zgn. niet-bewijskrachtig is, omdat hij zo ‘onmogelijk’ kan controleren of het in uw aangifte opgegeven belastbaar resultaat wel klopt.
Let op! Het volstaat dus niet dat u uw boekhouder de waarde doorgeeft waarop u uw eindvoorraad schat. Zonder inventaris mag de controleur de waardering van de voorraad verwerpen (rb. Bergen, 26.06.2014 i.v.m. een restaurant) .
Wat riskeert u zonder inventaris?
Verlies? Dat zetten we op nul… Een collega had een bepaald jaar een verlies geboekt. Aangezien de eindinventaris echter ontbrak, besliste de controleur om het verlies op nul te zetten.
Let op! In zo’n geval moet u dat jaar nog altijd geen belasting betalen. U verliest er echter wel degelijk mee. U had dat verlies anders immers naar een volgend jaar kunnen doorschuiven en zo de winst van dat jaar kunnen verminderen. Finaal betaalt u dus toch meer belastingen…
Wat vond de rechter daarvan? Volgens hem werd de boekhouding terecht in haar geheel verworpen. Niet alleen ontbrak immers de inventaris, maar uw collega had bovendien enkel bedragen genoteerd in het ontvangstenboek, zonder enige indicatie van welke producten wanneer verkocht werden. Uw collega kon dan ook niet aantonen dat hij effectief verlies geleden had (Luik, 14.09.2014) .
Te weinig winst, dus zwaarder belast? Ook als u winst maakt, kan uw controleur er belang bij hebben om uw boekhouding als niet-bewijskrachtig aan de kant te schuiven, nl. als u volgens hem te weinig winst aangegeven heeft. Al zal hij dan moeten ‘bewijzen’ hoeveel meer winst u maakte.
Let op 1! Dat kan bv. als er voor uw beroep een forfaitaire regeling geldt en hij op basis van die regeling op een hoger resultaat uitkomt.
Let op 2! Die werkwijze kan hij ook toepassen als u in vennootschap zit (Antwerpen, 01.04.2014 i.v.m. toepassing forfaitaire regeling voor slagers) .
Wat is er verder van belang?
Hoe gedetailleerd moet die zijn? Een inventaris is een overzicht van de stuks die u nog in voorraad heeft. Het is m.a.w. een kwestie van tellen op het einde van het (boek)jaar. U zet daar het best een datum en handtekening op...
Nadien een correctie nodig? Zit u eind 2014 met eindereeksen, gedemodeerde stuks e.d. die u in 2015 met serieuze korting zal verkopen, dan mag/moet u nadien, bv. begin 2015, de waarde van uw voorraad corrigeren. Dat levert u in extremis extra louter boekhoudkundige kosten op. Over 2014 betaalt u zo dus minder belasting.
Overdrijf daar dit jaar niet mee. Zit u niet in vennootschap, houd er dan rekening mee dat uw inkomsten over 2014 geen basis zijn voor de berekening van de te betalen sociale bijdragen, die van 2015 wel. In dat opzicht kan het geen kwaad dat u in 2014 wat meer verdient…