Uw klant wil uw factuur niet betalen…
Laten betalen in schijven
Discussie over zware eindfactuur vermijden.U kent wellicht het fenomeen… Nadat een klant de afrekening ontvangt voor ineens het geheel van de door u uitgevoerde werken, komt hij met klachten op de proppen. Een poging om korting te krijgen of om minstens de betaling van uw factuur op de lange baan te schuiven…
Voorschot en/of stuk bij aanvang. Vooraf met uw klanten afspreken dat ze de rekening in schijven moeten betalen, heeft een dubbel voordeel. Door uw rekening te verdelen over verschillende facturen, zijn de bedragen voor uw klant meer ‘betaalbaar’. Bovendien heeft ú zo sneller uw geld. Een gebruikelijk schema: 30% voorschot bij het ondertekenen van de offerte, 40% bij aanvang van de werken en de resterende 30% bij het einde ervan.
Discussie over de laatste schijf, tot daar toe… Als u op het einde enkel nog een beperkt bedrag en eventueel nog wat meerwerken moet doorrekenen, dan valt het voor u financieel minder zwaar als uw klant die eindfactuur om de een of andere reden niet meteen wil betalen.
Tussentijdse factuur niet betaald
Omwille van klacht.Het probleem verschuift… Stel, u factureert volgens afspraak een bedrag bij aanvang van de werken, maar uw klant betaalt niet op tijd. Als u hem na de start van de werken daarop wijst, beklaagt hij zich over een probleem.
Zogezegd schade geleden. Bij uw collega ging dat bv. over waterschade waarvoor zijn klant hem verantwoordelijk hield. Volgens uw collega was dat schadegeval echter niet het gevolg van door hem foutief uitgevoerde werken en hij drong dus aan op de betaling van zijn factuur. De zaak belandde uiteindelijk voor de rechtbank…
Geen goede reden, vond de rechter. Hij nam een zeer duidelijk standpunt in, in het voordeel van uw collega. Beweren dat men schade heeft geleden, volstaat op zich sowieso niet om de betaling van een vervallen factuur te weigeren.
Zet dat in uw kleine lettertjes! Dat is des te meer het geval, zo verduidelijkte de rechter, nu in de kleine lettertjes van uw collega stond dat het indienen van een klacht de opdrachtgever niet wettigt om de betaling van een vervallen factuur uit te stellen(kh. Antwerpen, 21.05.2014) .
Tip. Zet zo’n clausule dus in uw aannemingsvoorwaarden, op de achterkant van uw bestelbonnen, offertes én facturen. U staat zo sterker.
Daarmee discussie toch niet van de baan? Zo’n clausule sluit inderdaad niet uit dat uw klant toch bij zijn weigering blijft. Dat wil echter niet zeggen dat u niet anders kunt dan, ondanks de niet-betaling, toch gewoon verder te werken.
Let op! Doet u dat toch, dan zou dat zelfs als een soort schuldbekentenis gezien kunnen worden.
Tip. Meld uw klant dan dus eerst op papier dat u weliswaar zal verderwerken, maar onder alle voorbehoud in feite en in rechte wat de klacht betreft.
Wat als u niet plooit? Volgens diezelfde rechter maken verwijten over en weer de samenwerking niet noodzakelijkerwijs onmogelijk. Beslist uw klant dus bv. om een concurrent verder te laten werken omdat u niet meteen plooit, dan heeft u recht op een zgn. verbrekingsvergoeding voor wat betreft de werken die u niet mocht uitvoeren.