BTW - 22.01.2016

Factureer vanaf 2016 op het ideale moment!

Vanaf 2016 gelden er inzake btw nieuwe facturatieregels. De factuur zelf wordt in feite de basis van alles en als gevolg daarvan kan het moment waarop u uw facturen opmaakt, een groot verschil geven. Wat is er ter zake van belang?

Wat wijzigt er concreet in 2016?

Datum factuur bepaalt btw-aangifte! Dat is inderdaad de grote wijziging ten opzichte van 2015. Tot eind 2015 was het in principe nl. de levering die of het einde van de dienst dat bepaalde in welke btw-aangifte een bepaalde uitgaande factuur opgenomen moest worden. Vanaf 2016 daarentegen moet er in eerste instantie alleen gekeken worden naar de datum van de factuur.

Voorbeeld oude regels tot 2015. U beëindigt een prestatie op 20 januari en u maakt daarvoor een factuur op op 4 februari. Bent u een btw-maandaangever, dan moest die factuur in dat geval nog mee opgenomen worden in de btw-aangifte over januari, want toen was het werk beëindigd. Die btw-aangifte moest dan uiterlijk 20 februari ingediend worden én de btw moest ook tegen dan betaald zijn.

Zelfde voorbeeld voor 2016. Nu is het alleen de datum van de factuur die telt. De factuur moet nu m.a.w. pas opgenomen worden in de btw-aangifte van de maand februari, in te dienen uiterlijk 20 maart. De btw zelf is nu dus ook één maand later door te storten.

Alleen voor btw-maandaangevers dus? Neen, toch niet. Ook voor kwartaalaangevers wijzigen die spelregels, al is het voor hen uiteraard slechts vier keer per jaar een aandachtspunt.

Ook van belang bij ‘btw verlegd’? In mindere mate uiteraard want als u geen btw aanrekent, moet u hem ook niet doorstorten. Toch is het echter ook in deze gevallen van belang dat de factuur in de juiste btw-aangifte opgenomen wordt. Dat geldt ook voor de cliënt zelf, zeker als hij de btw niet volledig kan recupereren, maar bon, dat kunt u veelal niet weten natuurlijk...

Datum factuur vrij te kiezen? Ja en neen. De regel blijft nl. dat u ten laatste de 15de van de maand die volgt op de levering of de dienstverrichting gefactureerd moet hebben. Een levering in januari 2016 moet u dus uiterlijk 15 februari gefactureerd hebben. Levert u de dienst pas begin februari, dan heeft u tijd tot 15 maart om te factureren.

Begin van de maand is ideaal!

Beter dan einde vorige maand! Zo is dat! Voor de cliënt zal een factuur van 1 februari hetzelfde overkomen als een van 30 januari, maar voor u maakt het wel een verschil. Is het een factuur mét btw, dan moet die btw immers pas een maand later doorgestort worden.

Let op! Voor de cliënt zelf is de btw dan ook wel pas later aftrekbaar.

Mogelijk tegen dan ook betaald? Dat is inderdaad een bijkomend voordeel. Factureert u de eerste van de maand, dan moet u als maandaangever de btw daarop pas tegen de 20ste van de maand daarop doorstorten. De kans dat uw cliënt u tegen dan ook effectief betaald heeft, is dan m.a.w. groter dan wanneer u pas op het einde van de maand zou factureren.

Tip. Het begin van de maand is voor veel cliënten ook louter financieel gezien beter om een factuur te ontvangen en ineens te betalen dan op het einde van de maand.

Ook als kwartaalaangever? Absoluut. Hoe vroeger in de maand u factureert, hoe groter ook voor u de kans dat de cliënt u betaalt alvorens u zelf de btw moet doorstorten aan de staat.

Factureer steeds zo veel mogelijk in het begin van de maand. U moet zo immers de verschuldigde btw later doorstorten. U vergroot zo ook de kans dat uw cliënt u tegen dan betaald heeft en veel cliënten staan er financieel sowieso beter voor in het begin van de maand. Ook als kwartaalaangever heeft u er dus baat bij.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878