HANDELSPRAKTIJKEN - PRIJS - 19.01.2016

Zijn er dan geen spelregels meer als u korting geeft?

Onlangs kwam in het nieuws dat u als handelaar niet meer moet verwijzen naar een bepaalde prijs als u korting geeft. Hoe zit dat dan? Zijn er dan geen regels meer en kunt u dan ook onmiddellijk al korting geven op de nieuwe collectie?

De gevolgen van de nieuwe wet

Korting t.o.v. welke prijs? Dat is door een nieuwe wet niet altijd meer duidelijk, zo kwam in de media. Als handelaar kunt u immers veel soepeler dan voorheen korting toekennen. Het volstaat dat u korting geeft op basis van een prijs die u in het verleden toepaste. Dat is immers het gevolg van een nieuwe wet die inging op 9 november 2015 (wet 26.10.2015, BS 30.10.2015) .

Korting op een oude prijs.Dat kon vroeger niet, maar nu dus wel... Voorheen kon u als u korting gaf immers enkel verwijzen naar een prijs die u in de voorgaande maand effectief toepaste, de zgn. referentieprijs. Die referentieprijs moest voorheen duidelijk blijken bv. als doorstreepte op het prijskaartje.

Geen referentieprijs meer! U moet niet meer verwijzen naar een bepaalde prijs en de prijs waarop u korting geeft, hoeft geen prijs te zijn die u nog in de maand voordien toepaste. Het volstaat dus als het een prijs is die u ‘ooit’ toepaste.

Langer dan een maand korting. U moest iedere kortingsactie voorheen bovendien tot maximaal één maand beperken. De economische inspectie kon dat streng controleren want u moest immers de aanvangsduur van de actie blijven vermelden.

Tip. Door de nieuwe wet kunt u gerust uw kortingen veel langer toepassen en u hoeft niet aan te geven wat de startdatum was.

Direct al korting op de nieuwe collectie?Dat is perfect mogelijk. U kunt voortaan ook direct korting geven bv. bij het begin van de nieuwe collectie.

Welke spelregels blijven er?

Een duidelijke prijs. Het blijft uiteraard wel nog van belang dat de klant duidelijk ziet welke prijs hij moet betalen en of de korting al dan niet hierin al verrekend is.

Geen ‘misleidende’ korting. Misleidende reclame blijft immers verboden, dus ook als u korting geeft. Aangeven dat er een korting is als u in feite nooit een hogere prijs vroeg of maar enkele dagen, is een misleiding die waarschijnlijk niet door de beugel zal kunnen. Zolang u eerlijk blijft tegenover uw klanten, kunt u voortaan m.a.w. niet veel verkeerd doen.

Let op! Geeft u dus een lanceringskorting op de nieuwe collectie, zorg er dan voor dat u de prijs nadien laat stijgen. Zo niet is zo’n openingskorting eigenlijk een misleiding en dus niet toegelaten.

Geen vaste principes? Inderdaad. Of een bepaalde korting misleidend is, zal telkens opnieuw bekeken moeten worden.

Hoe gaan ze dat controleren? Dat wordt inderdaad een lastige klus. De economische inspectie kan immers wel een inzage vragen in de boekhouding. U bent gelukkig niet verplicht om bij te houden welke prijs wanneer toegepast werd.

Enkele ‘oude regels’ blijven. Zo is het nog altijd niet toegelaten om met verlies te verkopen buiten de solden en de totale uitverkoop.

Let op! Ook de sperperiode zal blijven bestaan en voor die periode is het aankondigen van korting verboden. Dit geldt wel enkel voor handelaars die vallen onder de zgn. vier sectoren, nl. kleding, leder, fijne lederwaren en schoenen.

Zolang u een duidelijke prijs vermeldt op de producten en geen ‘misleidende’ kortingen geeft, gaat u in de nieuwe regeling niet over de schreef. Geef dus gerust direct een ‘lanceringskorting’ op de nieuwe collectie, op voorwaarde dat u later inderdaad de prijs verhoogt.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878