RECHT - SLECHTE BETALERS - 09.01.2017

Kunt u met uw onbetwiste facturen nog naar de rechter?

U laat een slechte betaler dagvaarden voor de rechtbank voor een onbetwiste factuur. De tegenpartij verwijt u echter dat u hiervoor de nieuwe snelle procedure via de deurwaarder niet toepast. Is dat dan verplicht of heeft u nog de keuze?

De nieuwe snelle procedure

Voor onbetwiste schulden. Sinds 2 juli 2016 kunt u – zoals u wellicht weet – onbetwiste facturen van klanten-handelaars op een eenvoudigere manier innen. U hoeft immers niet meer naar de rechter te stappen om uw centen te zien, maar dit kan voortaan via de deurwaarder.

Geen advocaat meer nodig? Toch wel. U kunt niet zelf naar de deurwaarder stappen. Het is uw advocaat die de procedure in gang moet zetten, maar veel hoeft die daar niet voor te doen. Hij stelt immers een deurwaarder aan die de procedure verder afhandelt.

Heeft u dan geen keuze meer? Toch wel. De wet verplicht u immers niet om de nieuwe procedure toe te passen. U kunt er m.a.w. nog altijd voor kiezen om toch naar de rechter te stappen.

Wat is dan de beste keuze?

Dat hangt ervan af... Meestal zal u met de nieuwe procedure sneller en goedkoper af zijn. Vooral omdat blijkt dat er door de tussenkomst van de deurwaarder veel meer klanten toch snel zullen betalen. Er zijn echter soms wel redenen om toch nog naar de rechter te stappen. De nieuwe procedure kan soms immers ook nadelen hebben...

Maximaal 10% kosten. Int u een factuur via de nieuwe procedure, dan kunt u immers maar maximaal 10% vragen bovenop de te betalen som.

Bij de rechter krijgt u soms meer. De meeste rechtbanken van koophandel kennen immers zowel de nalatigheidsinteresten tegen de wettelijke interestvoet van 8,5% per jaar toe als een forfaitaire schadevergoeding van 10%. Gaat het om ‘oudere’ facturen waarbij u veel interest kunt vragen, dan loont het dus nogal eens de moeite om toch naar de rechter te stappen.

Een twijfelfactuur? Ook voor facturen waarvoor u vreest dat de klant ze toch zal betwisten, stapt u het best toch naar de rechter. In de nieuwe procedure is de deurwaarder immers verplicht om een modelformulier mee te sturen naar uw klant. Die kan daarmee dan alsnog uw factuur betwisten. Doet hij dat, dan wordt de procedure stopgezet en zal u toch nog naar de rechter moeten.

Let op! U moet dan de deurwaarder betalen én nadien nog naar de rechter stappen, dus dubbele kosten, dubbele proceduretijd, enz. Dat kunt u dus beter vermijden...

Goed om te weten. Wordt later voor de rechtbank duidelijk dat uw klant uw factuur alleen maar betwist heeft om de versnelde procedure te stoppen, dan riskeert die wel dat de rechter hem veroordeelt tot een extra schadevergoeding.

Een extra stok achter de deur? De vraag waarover momenteel onduidelijkheid is, is of u als u naar de rechter stapt nog wel altijd recht heeft op een rechtsplegingsvergoeding en een terugbetaling van de dagvaardingskosten.

Let op! Rechters in bepaalde regio’s zoals bij de Gentse rechtbank van koophandel willen ‘hun’ ondernemingen aanmoedigen om de nieuwe procedure toe te passen. Ze oordeelden al dat u voor het innen van onbetwiste facturen niet langer die vergoedingen kunt vragen. U had die kosten eigenlijk immers niet hoeven te maken. Dat is uiteraard een streep door uw rekening en dan kiest u allicht het best de nieuwe procedure. Gelukkig volgen de meeste rechters dit nog niet...

U heeft nog altijd de vrije keuze, de piste via de deurwaarder is dus niet verplicht. Naar de rechter stappen om uw facturen geïnd te krijgen, kan nog steeds en bij oudere facturen waar de interesten en het schadebeding opgelopen zijn tot meer dan 10%, kan dat zelfs aangewezen zijn.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878