RECHT - VARIA - 08.03.2017

Aangetekende brief via e-mail...

Sinds begin dit jaar is de virtuele postbode een feit! U kunt nu immers volledig elektronisch een aangetekend schrijven versturen. Hoe zit dat concreet?

Een aangetekend schrijven. Stuurt u een aanmaning aan een klant, of protesteert u een factuur van uw leverancier, dan wordt dat in de praktijk vaak gedaan via een aangetekende brief. Kwestie dat u er zeker van bent dat uw klant of leverancier achteraf niet kan beweren dat hij van niets weet. Hij moet immers voor zo’n aangetekend schrijven aftekenen voor ontvangst.

Volledig elektronisch in orde. Er is in 2011 al eens sprake geweest van aangetekende e-mails, maar die wet werd door een Europese procedurekwestie al snel weer teruggedraaid. Medio 2016 werd echter alles bij wet geregeld (wet 21.07.2016 en KB 14.09.2016, BS 28.09.2016) en sinds begin dit jaar is er ook al een eerste gekwalificeerde dienstverlener, nl. Ipex op de markt die alles voor u regelt ( http://www.digitaalaangetekend.be ). Op die manier heeft een aangetekende e-mail voortaan juridisch dezelfde waarde als uw papieren zending. Wat dat betreft kunt u dus gerust zijn...

Hoe werkt het precies? Er wordt in uw bestaande computersysteem een ‘aangetekende e-mailomgeving’ geïnstalleerd. Langs die weg kunt u dan uw virtuele postbode aan het werk zetten die ervoor zorgt dat uw aangetekend bericht bij de ontvanger terechtkomt. Uw e-mail wordt verstuurd naar een specifiek platform waar de ontvanger van het bericht zich moet identificeren met zijn elektronische identiteitskaart. Een andere mogelijkheid is dat de e-mail rechtstreeks verstuurd wordt naar het e-mailadres van de ontvanger.

Let op! Uw klant of leverancier moet wel akkoord gaan met uw digitale manier van werken.

Tip. Las daarvoor in uw algemene verkoopvoorwaarden een clausule in volgens dewelke uw klanten digitale communicatie aanvaarden.

Wat met de half-elektronische versie? Die zgn. hybride aangetekende brief blijft ook nog mogelijk. In dat systeem verstuurt u zelf uw brief elektronisch via bv. Click & Post ( http://www.clickandpost.be ) die dan op haar beurt uw brief print en via de post bezorgt aan de bestemmeling.

Er is momenteel een specifieke dienstverlener die u kunt inschakelen zo u via e-mail iets aangetekend wilt versturen. Een dergelijke e-mail is juridisch evenveel waard als uw aangetekend schrijven op papier.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878