VENNOOTSCHAP - VARIA - 14.03.2017

Archieven opruimen!

Wat moet u bewaren? Zowel voor de belastingen (art. 315 en 315bis WIB 92) als de btw (art. 60 W.Btw) zijn dat uw jaarrekening, facturen, grootboek, bankuittreksels, inventaris e.d. Ook contracten, bestelbons, leveringsbons, professionele agenda’s, briefwisseling en mails, aandelenregisters, enz. moet u bijhouden alsook de dossiers m.b.t. analyses, programma’s en beheer van informaticasystemen die u voor de boekhouding gebruikt.

Hoelang bewaren? Standaard, zowel voor de belastingen als voor de btw, moet u alles zeven jaar bijhouden (art. 315, lid 3 WIB 92; art. 60, §3 en 4 W.Btw) .

Uitzonderingen. Alle stukken i.v.m. onroerende goederen moet u 15 jaar bijhouden (art. 11, §4 KB/Btw nr. 3) . De afgetrokken btw op onroerende goederen kan immers gedurende 15 jaar herzien worden... Uw investeringsfacturen moet u dan weer bewaren tot zeven jaar na het jaar van de laatste afschrijving. Brengt u in een aangifte een fiscaal overgedragen verlies in mindering, dan moet u de boekhouding van het jaar waarin dat verlies zich voorgedaan heeft, hoelang geleden dat ook mag zijn, bijhouden zolang de aangifte waarin u het verlies in aftrek neemt, nog gecontroleerd kan worden.

In principe mag u alles van vóór 2010 weggooien. Op dit principe bestaan wel uitzonderingen, zoals voor uw investeringsfacturen, de btw-tabel van bedrijfsmiddelen en de boekhouding voor jaren met een fiscaal verlies.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878