RECHT - FACTUUR - 31.03.2017

Een factuur van een bedrijf waar u niets besteld heeft...

U ontvangt een factuur waar u echt niets van weet, u heeft immers nooit iets besteld bij dat bedrijf! Hoe gaat u daarmee om? Moet u zo’n factuur dan ook tijdig protesteren? De rechter sprak zich onlangs uit...

Niet geprotesteerd dus akkoord?

Een factuur die niet klopt. Krijgt u een factuur van een leverancier waarbij het één en ander niet klopt, bv. hij rekent u meer aan dan hij geleverd heeft, dan weet u wat u te doen staat. U moet dan die factuur tijdig protesteren.

Hoe snel protesteren? Dat ligt niet echt vast tenzij er bv. in de algemene voorwaarden een termijn opgenomen is. Meestal gaat men ervan uit dat het ongeveer binnen de acht dagen na ontvangst moet. Gaat het echter om een uitgebreide factuur of om een al oudere factuur, dan krijgt u iets langer de tijd.

Staat uw protest op papier? Ook dat is van belang. Komt de zaak uiteindelijk voor de rechter, dan moet u immers kunnen aantonen dat u effectief de factuur geprotesteerd heeft én dat u dat ook tijdig gedaan heeft. Protesteer dus zeker niet enkel telefonisch, maar bevestig dit ook bv. via e-mail, een fax of per brief.

Goed om te weten. Geef ook gedetailleerd aan waarom u het niet eens bent met de factuur. Gewoon ‘geprotesteerd’ erop zetten en de factuur zo terugsturen is dus niet voldoende.

Niet geprotesteerd dus akkoord? Protesteert u niet, dan riskeert u dat de rechter nadien vindt dat u sowieso akkoord ging en dus moet betalen. Tussen handelaars geldt immers de plicht om te reageren op een factuur waar u het niet eens mee bent.

Tip. Dat principe geldt enkel zo u professioneel een factuur krijgt. Krijgt u privé een factuur, dan is ‘tijdig’ protesteren minder van tel. U kunt over zo’n privéfactuur ook altijd later reclameren.

Geldt dat principe echt altijd?

Ik heb daar toch nooit iets besteld? Uw collega kreeg een factuur van een bedrijf waar hij niets mee te maken had, laat staan dat hij er ooit iets besteld had...

Ook dan van belang om te protesteren! U speelt zeker in zo’n geval het best op veilig door die factuur direct te protesteren. Geef aan dat u het geleverde nooit besteld noch ontvangen heeft.

Goed om te weten. Na zo’n protest is het dan aan de tegenpartij om aan te tonen dat er effectief door u een bestelling gebeurde en/of om de leveringsbon te tonen. Enkel door zo’n factuur tijdig te protesteren bent u zeker dat ze u niets kunnen aanrekenen dat u niet besteld heeft.

Toch niet geprotesteerd, wat dan? Uw collega had dit voor. Hij verloor een factuur van een bedrijf waar hij nooit iets besteld had uit het oog. Nadien moest hij zich verdedigen voor de rechter omdat hij die factuur niet betaald had én niet geprotesteerd had.

Een verloren zaak? Sommige rechters aanvaarden inderdaad geen tegenbewijs tegen een niet-geprotesteerde factuur. De rechter in deze zaak gaf uw collega echter gelijk. Hij volgde een ‘recente stroming’ die stelt dat een niet-geprotesteerde factuur op zich niet voldoende is. De handelaar moet ook bewijzen dat er wel degelijk een onderliggend contract was met u (vred. Westerlo, 07.12.2016) .

Let op! Dit is voorlopig wel een alleenstaande uitspraak. Speel dus het best steeds op veilig door zo’n factuur toch te protesteren.

Tip. Vergat u dat toch of dacht u dat protesteren niet nodig was, beroep u dan op deze rechtspraak.

Speel op veilig door iedere factuur waar u niet akkoord mee gaat op korte termijn te protesteren, zelfs als die van een bedrijf komt waar u niets bestelde. Dat is en blijft het basisprincipe. Verloor u dat echter toch uit het oog, dan is dat niet noodzakelijk een verloren zaak, zo bleek uit een recente uitspraak.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878