VENNOOTSCHAP - VARIA - 14.03.2017

Eindejaarsverrichtingen

Inventaris. Ten minste één keer per jaar moet u een inventaris opmaken (art. 92 W.Venn.) om na te gaan of de cijfers van uw jaarrekening overeenstemmen met de realiteit. U laat de opmaak van de inventaris dan ook het best samenvallen met de afsluitdatum van uw boekjaar.

Wat is dat? De inventaris is eigenlijk de controle en waardering van alle bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van uw vennootschap. Zo zal u moeten nagaan of alle activa die in uw afschrijvingstabel opgenomen zijn, effectief nog in gebruik zijn. Is een bepaalde computer definitief buiten gebruik, dan moet u die u ook buiten gebruik stellen in uw afschrijvingstabel en wegboeken in uw boekhouding. Eventueel moet u een uitzonderlijke kost opnemen. Kijk ook na of al uw openstaande klantenvorderingen nog inbaar zijn. Voor een betwiste factuur laat u een provisie boeken voor het betwiste deel. Ook uw leveranciersschulden moet u nagaan. Laat ev. een provisie boeken voor nog te ontvangen facturen. Uw banksaldo moet overeenstemmen met uw laatste bankuittreksel.

Kweek de gewoonte om jaarlijks een inventaris op te maken. Het is niet alleen een wettelijke verplichting, maar u brengt zo ook uw boekhouding weer in overeenstemming met de realiteit.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878