Is het beter om weer zelf uw privétankbeurten te betalen?
Hogere verworpen uitgave op voordeel
17% van uw voordeel gratis auto. Rijdt u privé gratis met een auto van uw vennootschap, dan wordt niet alleen u privé daarop belast, maar ook uw vennootschap. Zij moet dan immers 17% van het bedrag van uw voordeel aangeven als zgn. verworpen uitgave (VU) (art. 198, §1, 9° WIB 92) .
Let op! Die 17% is de minimale belastbare basis waarop uw vennootschap altijd belastingen betaalt! Er mogen immers geen fiscale verliezen of andere fiscale aftrekposten tegenover afgezet worden (art. 207, lid 2 WIB 92) .
Stijgt naar meestal 40%. Sinds 01.01.2017 blijft de VU maar behouden op 17% van het voordeel, als de brandstofkosten voor uw privéverplaatsingen niet door de vennootschap betaald worden. Neemt uw vennootschap, op welke manier ook, die kosten geheel of gedeeltelijk te haren laste, dan bedraagt de VU voortaan 40% van het voordeel auto (art. 198, 9°bis WIB 92) . Dit is meestal het geval.
Voortaan beter zelf brandstof betalen?
Wanneer is dit interessant? Kortweg, als de brandstofkosten zelf betalen u minder kost dan de extra belasting die uw vennootschap zou moeten betalen op de hogere verworpen uitgave. U moet dus de kosten van uw privébrandstofkosten vergelijken met de belasting op 23%, nl. 40% - 17%, van het voordeel gratis auto. We bekijken dit aan de hand van drie voorbeelden.
Voorbeeld 1. U rijdt 10.000 km privé met een auto waarvoor het voordeel € 2.000 bedraagt, wat € 850 aan brandstof kost. De extra verworpen uitgave voor uw vennootschap als zij de privébrandstofkosten betaalt, is € 460, nl. € 2.000 x 23%. Tegen het belastingtarief van 33,99% kost dat u € 156,35 extra. De privébrandstofkosten zelf betalen is dus geen goed idee, want dat is duurder dan ze door uw vennootschap te laten betalen.
Voorbeeld 2. U rijdt met dezelfde auto slechts 1.000 km privé en dat kost € 85 aan brandstof. De extra belasting voor uw vennootschap als zij de privébrandstofkosten betaalt, is zoals in het eerste voorbeeld € 156,35. De brandstofkosten voor het privégebruik zijn dus in dit geval lager dan die extra belasting voor uw vennootschap.
Voorbeeld 3. U rijdt 10.000 km privé met een auto waarvoor het voordeel € 16.000 bedraagt, wat € 1.000 aan brandstof kost. De extra verworpen uitgave voor uw vennootschap als ze de brandstof betaalt is dan € 3.680, nl. € 16.000 x 23%, wat gerekend tegen een tarief van 33,99% overeenkomt met een extra belasting van € 1.250,83. In deze hypothese zijn de privébrandstofkosten dus ook lager dan de extra vennootschapsbelasting.
Conclusie. De privébrandstofkosten zelf betalen kan eventueel interessant zijn als u met een auto rijdt waarvoor het voordeel ‘abnormaal’ hoog is (meer dan € 10.000) en/of het aantal privékilometers ‘abnormaal’ laag is (minder dan 5.000). In de andere gevallen laat u beter uw vennootschap verder die kosten ten laste nemen.
Let op! Zelfs als uit de vergelijking blijkt dat de privébrandstofkosten lager zijn dan de belasting op de extra verworpen uitgave, moet u er nog rekening mee houden dat u het geld privé normaal eerst nog uit uw vennootschap moet halen, als loon, dividend, … dus moet u die kosten eigenlijk nog bruteren om rekening te houden met de belasting op dat loon, dividend, …