RECHT - BESTELLING - 23.01.2018

Getekend voor ontvangst hoewel de levering fout was...

Stel, u merkt pas wanneer u een levering uitpakt dat u niet het juiste product ontvangen heeft. U heeft echter de leveringsbon al voor ontvangst getekend. Heeft u dan een probleem, of niet, indien het om iets ‘voor de praktijk’ gaat?

Getekend voor ontvangst

De juiste levering? Dat moet u in principe nakijken op het moment dat er geleverd wordt. Bestelde u bv. drie ‘stuks’ en worden er maar twee geleverd, dan zou u dat meteen moeten merken en daar ook een opmerking over moeten maken.

Let op!  Uw stilzitten kan immers door uw leverancier – en daarna ook door de rechter – aanzien worden als een zgn. stilzwijgende aanvaarding van de levering.

De leveringsbon niet zomaar tekenen! Merkt u bij de levering meteen dat de levering niet klopt, teken de leveringsbon dan niet zonder meer ‘voor ontvangst’. Weiger de levering of aanvaard ze, maar vermeld de gebreken al op de leveringsbon, waardoor u duidelijk maakt dat u de levering niet aanvaardt.

Tip.  Vermeld het best dat u ‘onder andere’ volgende gebreken vaststelde. Zo kunt u er later nog bijkomende inroepen.

Zo niet te laat? Niet altijd. Van een stilzwijgende aanvaarding kan enkel sprake zijn als het gaat om een verkeerde levering (bv. een verkeerd model) of zichtbare gebreken (bv. een gebarsten scherm).

Let op!  Een zichtbaar gebrek is niet alleen een gebrek dat u kunt zien. Dit slaat ook op elk gebrek dat u bij een kleine controle onmiddellijk had kunnen ontdekken.

Niet voor verborgen gebreken! Gaat het om een verborgen gebrek, dan geldt die strengere regeling niet. Dat geldt dan bv. voor een toestel dat – eens gestart – niet behoorlijk werkt. Voor zo’n verborgen gebrek kan er nooit sprake zijn van een stilzwijgende aanvaarding van de levering.

Goed om te weten. Een dergelijk verborgen gebrek moet u ook wel kort nadat u het ontdekt heeft, melden, maar dat hoeft dan tenminste nog niet bij de levering zelf te zijn.

Let op!  Eens u de leveringsbon getekend heeft, kunt u m.a.w. nog wel protesteren, maar in principe enkel nog voor zaken die niet onmiddellijk zichtbaar waren.

Niet altijd zo streng...

Soms is later protest toch geldig.Gelukkig maar. Voor sommige leveringen is het immers gewoon moeilijk om onmiddellijk te controleren of ze wel volledig zijn, bv. omdat ze zo uitgebreid zijn. Het kan ook te maken hebben met de verpakking – bv. als die het best niet meteen verwijderd wordt – of met de plaats van de levering. Het kan bv. zijn dat u toevallig afwezig was toen de levering kwam en iemand anders voor ontvangst getekend heeft.

Tip.  Protesteer toch het liefst zo snel als mogelijk. Hoe langer u wacht, hoe groter het risico immers dat men ervan uitgaat dat u de levering hoe dan ook aanvaard heeft.

Let op!  Er kan eventueel ook contractueel een termijn vastliggen om te protesteren voor zichtbare gebreken. Kijk dus zeker na of dat in de algemene voorwaarden niet bv. beperkt is tot 24 uur na de levering.

Wel beter om u in te dekken. Kunt u de goederen niet meteen bij ontvangst nakijken op zichtbare gebreken, dan is het veiliger dat de leveringsbon ‘onder voorbehoud van nazicht m.b.t. zichtbare gebreken’ afgetekend wordt.

U heeft er alle belang bij om uw bestelling meteen uit te pakken en aan een kleine controle te onderwerpen vóór u de leveringsbon tekent. Zo niet kan dat immers bij zichtbare gebreken aanzien worden als een aanvaarding. Kan dat echt niet onmiddellijk, teken dan ‘onder voorbehoud van nazicht voor zichtbare gebreken’.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878