BEDRIJFSWAGENS - 21.06.2018

Het toekomstig fiscaal statuut van uw fakehybride!

De hervorming van de vennootschapsbelasting voorziet vanaf aanslagjaar 2021 in een verminderde fiscale aftrek van bedrijfswagens. Voor ‘fakehybrides’ aangeschaft vóór 01.01.2018 bestaat er een overgangsregime. ‘Fakehybrides’ aangeschaft na 31.12.2017 zullen zwaar afgestraft worden: zowel het voordeel alle aard (VAA) als de fiscale aftrek zal niet meer op basis van hun huidige CO2 -uitstoot berekend worden. Hoe zit dat precies? En wat met de fiscale aftrek van tweedehands en geleasede ‘fakehybrides’ die vóór 01.01.2018 aangeschaft werden en die u na die datum aankoopt?

Huidige fiscale regeling

Fiscale aftrekbaarheid

Door de lage CO2 -uitstoot van plug-in(stekker)hybrides genieten ze een hoge fiscale aftrekbaarheid. Die bedraagt 100% indien de CO2 -uitstoot maximaal 60 g/100 km is of 90% indien deze tussen 61 en 105 g ligt.

Voordeel alle aard

Ook voor de berekening van het VAA wordt rekening gehouden met de lage CO2 -uitstoot van de plug-inhybride en wordt die vergeleken met de referentie-uitstoot, welke voor 2018 86 g bedraagt voor een dieselwagen en 105 g voor een benzinewagen. Wanneer de uitstoot hoger ligt dan de referentie-uitstoot, wordt het berekeningspercentage vermeerderd met 0,1% per CO2 -gram tot een maximum van 18%. Wanneer de uitstoot lager ligt dan de referentie-uitstoot, wordt het berekeningspercentage verminderd met 0,1% per CO2 -gram tot een minimum van 4%. Voor 2018 is onderstaande formule van toepassing:

Formules VAA firmawagen in 2018 (op jaarbasis)
Diesel : VAA = [5,5% + (CO2  - 86) x 0,1%] x (cataloguswaarde x ouderdomscorrectie1 ) x 6/7
Benzine : VAA = [5,5% + (CO2  - 105) x 0,1%] x (cataloguswaarde x ouderdomscorrectie1 ) x 6/7

  1. Ouderdomscorrectie: van 13 tot 24 maanden = 94%; van 25 tot 36 maanden = 88%; van 37 tot 48 maanden = 82%; van 49 tot 60 maanden = 76%; vanaf 61 maanden = 70% .

Let op! Het VAA kan op jaarbasis echter nooit minder bedragen dan € 1.310 (inkomstenjaar 2018).

Concreet

Ter illustratie geven we hieronder de huidige fiscale regeling van twee plug-inhybrides. Voor het berekenen van het VAA komen beide wagens in aanmerking voor het minimumpercentage, nl. 4%.

Type Cataloguswaarde CO2 Aftrek% VAA
Mitsubishi Outlander PHEV Bus. edition € 48.340 41 g 100% € 1.657,37
BMW X5 40e € 75.250 77 g 90% € 2.580

Regeling aanslagjaar 2021

Fiscale aftrekbaarheid – ‘gramformule’

Vanaf aanslagjaar 2021 (voor boekjaren die ten vroegste op 01.01.2020 aanvangen) zal de fiscale aftrekbaarheid bepaald worden door onderstaande formule:

Nieuwe formule voor aftrek in venn.b.
120% - (0,5% x coëfficiënt type brandstof x aantal gram CO2 ) = aftrek%

(coëff. diesel = 1; coëff. benzine = 0,95; coëff. aardgas = 0,90)

Let op! De fiscale aftrekbaarheid voor wagens met een CO2 -uitstoot lager dan 200 g zal nooit lager liggen dan 50% en nooit hoger dan 100%. Wagens met een CO2 -uitstoot van 200 g of meer zullen slechts voor 40% aftrekbaar zijn.

‘Echte’ hybride versus ‘fakehybride’

Echte hybride. Vanaf 2020 zal enkel indien de batterij van de plug-inhybride ≥ 0,5 kWh accucapaciteit per 100 kg wagengewicht EN de CO2 -uitstoot ≤ 50 g/km, de hybride-uitstoot fiscaal gelden.

Fakehybride. Indien de accucapaciteit < 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht OF de CO2 -uitstoot > 50 g/km, dan zal die als een ‘fakehybride’ beschouwd worden en fiscaal afgestraft worden.

CO2 -uitstoot ‘fakehybride’

Voor de ‘fakehybride’ geldt vanaf 2020 niet meer de hybride-uitstoot, maar de uitstoot van het ‘overeenstemmende’ model met een verbrandingsmotor. Indien er zo geen model beschikbaar is, zal de CO2 -uitstoot de hybride-uitstoot x 2,5 zijn.

Vanaf 2020 wordt de X5 aanzien als een fakehybride, daar hij niet voldoet aan de 0,5 kWh/100 kg. Bovendien bedraagt zijn CO2 -uitstoot 77 g/km, waardoor hij ook al niet in aanmerking komt voor het statuut van ‘echte’ hybride. Het ‘overeenstemmende’ model waarnaar u in dit geval moet kijken, is deze met de benzinemotor, die een CO2 -uitstoot van 197 g/km heeft, waardoor de fiscale aftrekbaarheid zakt van 90% naar 50%. Het VAA stijgt naar € 9.482! Zelfs indien we rekening houden met de ouderdomscorrectie van 25 tot 36 maanden (88%), komt het VAA nog uit op € 8.344! Tegen een tarief van 60% (personenbelasting en sociale zekerheid) kost de X5 u vanaf 2020 dus netto € 3.458,40 ((€ 8.344 - € 2.580) x 60%) meer per jaar!

Type kWh/100 kg CO2 Aftrek% VAA
Mitsubishi Outlander PHEV Bus. edition 12 kWh/1.845 kg x 100 = 0,65 41 g 100% € 1.458,49
BMW X5 40e 9 kWh/2.305 kg x 100 = 0,39 197 g 50% € 8.344

Let op! Voor het gewicht moet men uitgaan van de ‘massa in rijklare toestand’ zoals vermeld op het gelijkvormigheidsattest (incl. een bestuurder van 75 kg en voor 90% volgetankt).

Afronding. Volgens de autosector ligt er een voorstel op tafel om het uiteindelijke resultaat van kWh/100 kg af te ronden, waardoor ook plug-inhybrides van minstens 0,45 kWh (afgerond 0,50) per 100 kg nog in aanmerking zouden komen.

Overgangsmaatregel

Hybridewagens besteld vóór 01.01.2018

De regeling waarbij men kijkt naar de CO2 -uitstoot van de niet-hybrideversies geldt niet voor wagens die al vóór 2018 aangekocht zijn. Voor deze wagens mag u de CO2 -uitstoot van de hybrideversie ook na 2019 blijven toepassen. Onder ‘kopen’ verstaat men ‘bestellen’. Een in 2017 ondertekende bestelbon volstaat dus.

Tweedehands fakehybride van vóór 2018?

U zal geen gebruik kunnen maken van deze overgangsmaatregelen indien u nu nog een tweedehands fakehybride koopt die vóór 01.01.2018 voor de eerste maal in gebruik genomen werd. De datum die voor u telt, is immers die waarop u of uw vennootschap de auto koopt en dat is na 01.01.2018.

Wat met leasing en renting?

De minister (parl. vr. nr. 2122, Jadin, 28.03.2018) heeft onlangs bevestigd dat de afwijking voor voertuigen verworven vóór 01.01.2018 van toepassing is, ongeacht of u vóór die datum eigenaar was van het voertuig of een leasing- of rentingovereenkomst gesloten heeft, zelfs indien de aankoopoptie niet vóór die datum uitgeoefend is.

Wat na operationele lease?

In de parlementaire vraag is er telkens sprake van een aankoopoptie. De vraag stelt zich dan of het overgangsregime ook van toepassing is als u de wagen overkoopt na afloop van een operationeel leasingcontract? In de memorie van toelichting staat: “Tot de vóór 01.01.2018 aangeschafte voertuigen behoren ook de reeds vóór 01.01.2018 bestelde (gedateerde en ondertekende bestelbon) maar nog niet geleverde autovoertuigen en operationele leasingcontracten getekend vóór 01.01.2018. Als u het contract van de operationeel geleasede fakehybride wagen vóór 01.01.2018 getekend heeft en diezelfde wagen nadien aankoopt, dan is deze situatie o.i. gelijkaardig aan een financiële lease of renting waarbij nadien de aankoopoptie wordt gelicht.”

Download de parlementaire vraag nr. 2122 van http://fiscaal-pro.be/download  – code BT 01.07.04.

Plug-inhybrides die sinds 01.01.2018 aangekocht zijn en waarvan de accucapaciteit minder dan 0,5 kWh bedraagt per 100 kg autogewicht of de CO2 -uitstoot meer dan 50 g/km bedraagt, worden vanaf 2020 fiscaal afgestraft. Voor plug-inhybrides die u eerder aankocht, zijn er overgangsmaatregelen. Voor geleasede en gerente auto’s is de datum van het contract de datum van ‘aankoop’. Voor tweedehandswagens die u nu koopt, is de overgangsmaatregel niet van toepassing, want hiervoor geldt de datum waarop u de wagen aankoopt.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878