RECHT - FACTUUR - 24.04.2019

Een brief van de deurwaarder voor geprotesteerde factuur?

U krijgt van de deurwaarder de vraag om een factuur te betalen in het kader van de zgn. IOS-procedure. Het gaat echter om een factuur die u wel degelijk geprotesteerd had. Hoe pakt u dat dan aan zonder in de fout te gaan?

Een brief van de deurwaarder

IOS of inning van onbetwiste facturen. Zoals u wellicht weet, bestaat er sinds juli 2016 een nieuwe procedure voor de invordering van onbetwiste facturen (IOS). U kunt die zelf toepassen voor het innen van facturen voor klanten-ondernemers. U hoeft daarvoor dan niet meer naar de rechter te stappen. Ook uw aannemers en leveranciers kunnen die toepassen om een onbetaalde factuur te innen.

Hoe gaat die procedure precies in zijn werk? Een advocaat kan een onbetwiste factuur overmaken aan de gerechtsdeurwaarder. Die zal de slechte betaler aanmanen om te betalen. Reageert de slechte betaler daar niet op, dan zal de deurwaarder een proces-verbaal opmaken. Dat zal hij acht dagen na het verstrijken van de antwoordtermijn van één maand doen. Dat proces-verbaal heeft dan dezelfde kracht als een vonnis van de rechtbank.

Enkel voor onbetwiste schulden. De procedure mag in principe enkel toegepast worden voor onbetwiste schulden. Voor facturen die u geprotesteerd heeft, mag uw leverancier of aannemer ze dus in principe niet toepassen.

Uw collega maakte dat toch mee. Een aannemer had werken uitgevoerd in de zaak van uw collega en hij had nadien de factuur geprotesteerd. De aannemer had immers bepaalde posten aangerekend die niet afgesproken waren. Enkele maanden later krijgt hij een brief van de deurwaarder (zgn. exploot) met de vraag om de factuur te betalen.

Hoe reageert u daarop?

Op zich is het niet zo moeilijk. Bij de brief is er immers een antwoordformulier gevoegd dat u moet terugsturen. Doe dat het best aangetekend. In dat formulier kunt u ervoor kiezen om ofwel de schuld te betalen, ofwel een afbetalingsplan te vragen, ofwel de schuld te betwisten.

Niet antwoorden = betalen! Binnen één maand na die brief, moet u hierop antwoorden. Bent u het er dus niet mee eens dat het gaat om een onbetwiste schuld, bv. omdat u die factuur al protesteerde, dan moet u ook reageren. Ook al gaat de leverancier dus in de fout door de procedure te gebruiken voor een geprotesteerde factuur, reageer ook dan tijdig op die brief.

Let op!  Reageert u niet, dan loopt de procedure verder en zal de deurwaarder zijn proces-verbaal opmaken zonder dat u nog iets in te brengen heeft.

Tip.  Reageert u tijdig, dan zal de procedure automatisch stopgezet worden. De zaak zal dan voor de rechter moeten komen, waarbij u dan kunt motiveren waarom u die factuur betwist.

Is daar echt niets aan te doen? Sommige strenge rechters vinden dat indien de procedure correct gevolgd werd en u niet (tijdig) protesteerde via het antwoordformulier, u sowieso moet betalen. Ze zullen dus enkel nog controleren of de procedure correct gevolgd werd en indien dit zo is, moet u betalen.

Gelukkig zijn niet alle rechters zo streng. U kunt in zo’n geval vaak de uitvoering van het proces-verbaal van de deurwaarder nog vermijden door zelf een procedure aan te spannen bij de ondernemingsrechtbank (op basis van art. 1394/24, §3 Ger.W.) . De procedure bij de deurwaarder loopt dan maar verder indien de rechter (o.a. Gent, 21.09.2018) oordeelt dat het effectief ging om een onbetwiste factuur. Oordeelt hij dat er wel betwisting was, dan zal hij zich daar ook over uitspreken.

Ook al heeft u de factuur al eerder geprotesteerd, vergeet ook dan niet om binnen de maand het antwoordformulier aangetekend aan de deurwaarder te bezorgen. Bent u dat om de een of andere reden vergeten, dan kunt u mogelijk nog vermijden dat u sowieso moet betalen door een procedure bij de ondernemingsrechtbank.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878