RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN - 09.04.2019

Heeft u nog wel twee soorten algemene voorwaarden nodig?

Levert u zowel aan klanten die ondernemer zijn als aan klanten die consument zijn, dan gelden er voor die twee groepen andere spelregels voor uw algemene voorwaarden. Wat wijzigt er hier door een nieuwe wet?

Is uw klant consument of ondernemer?

Is dit onderscheid van belang? Toch wel! In functie van met wie u zaken doet, kunnen immers uw algemene voorwaarden strikter zijn of net niet.

Klant is consument. Als u zaken doet met consumenten, dan kunt u lang niet alle soorten afspraken opnemen in uw algemene voorwaarden. Die mogen nl. niet te veel in het nadeel zijn van de consument. Er staat nu eenmaal een ganse lijst met verboden bedingen in het Wetboek Economisch Recht (vroeger de Wet handelspraktijken).

Concreet. Voorziet u in uw algemene voorwaarden dat de klant een schadevergoeding moet betalen als hij te laat betaalt, dan is zo’n bepaling maar geldig als u eveneens een gelijkwaardige vergoeding voorziet zo u uw verplichtingen niet nakomt (bv. u levert te laat). De vraag is of u zo’n beding dan wel wilt voorzien...

Soepeler voor klanten die ondernemer zijn. Doet u zaken met andere ondernemers, dan gelden die strikte regels niet. U heeft dan een veel grotere vrijheid om allerhande clausules op te nemen in uw factuurvoorwaarden. U kunt uw kleine lettertjes dus meer in uw voordeel (laten) opstellen.

Dus beter aparte algemene voorwaarden? Inderdaad, niets belet u om twee sets van algemene voorwaarden te maken: een set voor consumenten en een tweede set algemene voorwaarden die u gebruikt als u zaken doet met ondernemers.

Wat zou er veranderen?

Ook striktere regels voor b2b op komst. Op 21 maart 2019 keurde het parlement namelijk een wet goed die in het Wetboek van Economisch Recht (WER) ook striktere regels invoert voor b2b.

Lijst met verboden bedingen. Er is daarbij een lijst opgesteld van bedingen die in een b2b-relatie niet langer mogelijk zijn. De wet voorziet hier meer bepaald een zwarte en een grijze lijst. Veel bedingen die nu verboden zijn voor consumenten worden ook verboden voor ondernemingen.

Er blijft wél een onderscheid. Ook na de inwerkingtreding van deze wet, blijft er nog altijd een onderscheid met de spelregels voor consumenten. Zo geldt bv. de garantieregeling voor consumenten nog steeds niet voor ondernemingen. Er blijven dus wel degelijk verschillen bestaan, alleen zullen het er minder zijn dan vroeger.

Tip.  Voor ondernemingen wordt het verbod meestal ook zwakker geformuleerd dan bij consumenten (zgn. grijze lijst).

Concreet. Legt u bv. een schadevergoeding op aan een klant bij een te late betaling, dan moet die ook wederkerig zijn, net zoals momenteel geldt voor consumenten. De wet voorziet wel een uitweg, nl. als u kunt bewijzen dat het evenwicht tussen uw verplichtingen en die van de klant door die bepaling niet verstoord is.

Uw algemene voorwaarden aanpassen dus? Dat zal wellicht nodig zijn als die voorwaarden nu afgestemd zijn op b2b-klanten.

Tegen wanneer? Die wet moet nog in het Staatsblad komen en zal niet direct in werking treden. U krijgt nog meer dan anderhalf jaar de tijd om uw algemene voorwaarden aan te passen.

Tip 1. De wet zal ook niet spelen voor lopende overeenkomsten.

Tip 2. Ook uw leveranciers moeten dan rekening houden met die wet als ze zaken aan u leveren, wat dan meteen weer in uw voordeel is.

Door een nieuwe wet komen er ook voor uw klanten die ondernemer zijn striktere spelregels waardoor u uw algemene voorwaarden wellicht zal moeten aanpassen. U krijgt hiervoor gelukkig wel nog meer dan anderhalf jaar de tijd. Het verschil met de spelregels die gelden voor consumenten wordt kleiner, maar er blijft wel een onderscheid.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878