BTW - AANGIFTE - 23.04.2019

Klant betaalt niet, wat met de btw dan?

Klant betaalt maar niet. U stuurt bv. op 15.06.2019 een factuur met een betalingstermijn van een maand. Nadat die termijn verstreken is, stuurt u een herinnering, maar tegen eind juli heeft die klant de factuur nog altijd niet betaald.

Btw-aangifte. Tegen 09.08.2019 moet u de btw-aangifte voor het tweede kwartaal van 2019 indienen. Daarin moet u uw uitgaande facturen voor de maanden april, mei en juni 2019 opnemen.

Ook nog niet betaalde facturen opnemen? Kortweg, ja! U mag niet wachten met de opname in uw btw-aangifte van een uitgaande factuur en dus de aangifte van verschuldigde btw tot u zelf de betaling van de factuur ontvangen heeft.

Tip 1. Zo u er zeker van bent dat de klant niet meer zal betalen, kunt u de btw terugvragen via het vak ‘regularisaties in het voordeel van de belastingplichtige’ in de btw-aangifte.

Tip 2. Omgekeerd moet u ook niet wachten met de aangifte van inkomende facturen tot u ze betaald heeft.

U mag/moet voor uitgaande/inkomende facturen niet wachten tot ze betaald zijn om ze op te nemen in de btw-aangifte.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878