Klant betaalt niet, wat met de btw dan?
Klant betaalt maar niet. U stuurt bv. op 15.06.2019 een factuur met een betalingstermijn van een maand. Nadat die termijn verstreken is, stuurt u een herinnering, maar tegen eind juli heeft die klant de factuur nog altijd niet betaald.
Btw-aangifte. Tegen 09.08.2019 moet u de btw-aangifte voor het tweede kwartaal van 2019 indienen. Daarin moet u uw uitgaande facturen voor de maanden april, mei en juni 2019 opnemen.
Ook nog niet betaalde facturen opnemen? Kortweg, ja! U mag niet wachten met de opname in uw btw-aangifte van een uitgaande factuur en dus de aangifte van verschuldigde btw tot u zelf de betaling van de factuur ontvangen heeft.
Tip 1. Zo u er zeker van bent dat de klant niet meer zal betalen, kunt u de btw terugvragen via het vak ‘regularisaties in het voordeel van de belastingplichtige’ in de btw-aangifte.
Tip 2. Omgekeerd moet u ook niet wachten met de aangifte van inkomende facturen tot u ze betaald heeft.