SOFTWARE - OFFICE - 27.11.2019

Pas Microsoft Office naar uw wensen aan

Microsoft Office kunt u eenvoudig aanpassen om er nog efficiënter mee te werken. Hoe doet u dat precies en welke onderdelen kunt u personaliseren?

Snelle toegang

Bovenaan in het lint (ribbon) is een Werkbalk snelle toegang . Wilt u sneller toegang tot een bepaalde functie, voeg deze dan toe aan dat balkje. Dat doet u door met de rechtermuisknop op de werkbalk (bovenaan links) te klikken en Werkbalk snelle toegang aanpassen te kiezen. Standaard zijn er maar een paar functies actief, waaronder Opslaan, Ongedaan maken en Opnieuw . Onder Kies opdrachten uit kunt u andere opdrachten kiezen, zoals Afdrukvoorbeeld, E-mailen, Knippen, Kopiëren, Lettertype, enz. Met  Toevoegen voegt u de knop toe en met de pijltjesknoppen bepaalt u de volgorde van de knoppen op de werkbalk.

Tip 1.  Wilt u de gekozen knoppen en de volgorde opslaan en op een andere computer hergebruiken, maak dan een aanpassingsbestand. Ga in het instellingenvenster van de werkbalk naar het onderdeel Aanpassingen . Kies  Importeren en exporteren ; Alle aanpassingen exporteren en sla het bestand op. Op een andere computer gaat u naar hetzelfde venster maar kiest u Importeren en exporteren ; Aanpassingsbestand importeren .

Tip 2.  Gebruik de functie Aanpassingen voor Beginwaarden ; Alle aanpassingen opnieuw instellen om uw de werkbalk te resetten.

Gebruik een donker thema

In Microsoft Office kunt u nu ook een donker of ‘dark’ thema gebruiken. Dat is aangenamer aan de ogen als u in een duistere omgeving of ’s avonds werkt. Klik op Bestand ; Opties ; Algemeen en kies Zwart onder Office-thema . Dit staat onder Persoonlijke instellingen voor uw exemplaar van Microsoft Office . Windows zelf kunt u donker instellen via het instellingenvenster (Windows-toets + I) en dan via Persoonlijke instellingen; Kleuren; Donker .

Starten zonder sjabloon

Start u Microsoft Office op, dan krijgt u steeds een venster te zien om een sjabloon te kiezen of aan te maken. In de meeste gevallen is dat overbodig, want u wilt gewoon een nieuw blanco document starten of een bestaand document openen. Ga naar Bestand; Opties ; Opties voor het opstarten . Haal het vinkje weg voor Startscherm weergeven wanneer deze toepassing wordt gestart .

Let op.  Deze instelling moet u voor elk Officeprogramma apart wijzigen.

Tip.  Gebruikt u de sjablonen wel, maar vindt u dat er te veel staan op het startscherm, klik dan met de rechtermuisknop op het ongewenste sjabloon om deze te verwijderen.

Recente documenten

Standaard krijgt u in Office een lijst van recent geopende documenten te zien ( Bestand ; Recent ). Vindt u de lijst te uitgebreid, ga dan naar Bestand ; Opties ; Geavanceerd ; Weergave en wijzig het aantal bij Dit aantal recente werkmappen/documenten weergeven .

Let op.  Ook dit moet u bij elk Officeprogramma apart instellen.

Tip.  U kunt recente bestanden ook manueel uit de lijst verwijderen door er met de rechtermuisknop op te klikken en Uit lijst verwijderen te kiezen.

Stel de notificaties in Outlook in

Vindt u het storend dat Outlook steeds notificaties weergeeft op het Windows-bureaublad of de taakbalk? Ga in Outlook naar Bestand; Opties en selecteer E-mail . Ga naar Ontvangst van bericht en doe het vinkje weg voor Een waarschuwing op het bureaublad weergeven . U kunt ook Een geluid afspelen uitschakelen en zelfs Een pictogram van een envelop weergeven op de taakbalk deactiveren.

Werk efficiënter met Microsoft Office door de werkbalk Snelle Toegang aan te passen met de functies die u het meeste gebruikt. Gebruik een ‘donker’ thema om de ogen te sparen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878