Net geen fakehybride in 2020 maar net wel vanaf 2021, kan dat?
Welke hybride is fake? Enkel hybrides waarvan de elektrische batterij oplaadbaar is via een aansluiting op een externe energiebron met een té lichte batterijcapaciteit (< 0,5 kWh/100 kg) OF een té hoge CO2 -uitstoot (> 50 g/km) zijn in principe fake sinds 2020.
Fiscale gevolgen. Voor de ‘fakehybride’ geldt sinds 2020 de uitstoot van het ‘overeenstemmende’ model met eenzelfde verbrandingsmotor. Indien er zo geen model beschikbaar is, zal de CO2 -uitstoot de hybride-uitstoot x 2,5 zijn. Deze fiscale afstraffing is van toepassing voor het bepalen van het VAA sinds 2020 en de fiscale aftrekbaarheid voor uw vennootschap vanaf aanslagjaar 2021 (verbonden met het boekjaar dat ten vroegste start vanaf 01.01.2020).
Uitzondering. Dateert de aankoop of het lease- of huurcontract van uw auto van vóór 01.01.2018, dan ontsnapt u alsnog aan de strengere regels.
Lijst valse hybrides. Heeft u een plug-inhybride, dan kunt u via deze link nagaan of deze al dan niet sinds 01.01.2020 fake is https://financien.belgium.be/sites/default/files/downloads/121-valse-hybrides-faux-hybrides-falscher-hybrid-2020-03-04.xlsx .
Let op! Deze lijst wordt regelmatig geüpdatet.
Twee CO2-normen. Sinds 01.09.2018 worden alle nieuwe auto’s getest volgens de zgn. WLTP-norm om de CO2 -uitstoot te bepalen. Uit deze WLTP-CO2 -waarde wordt dan een NEDC (2.0) CO2 -waarde berekend. Fiscaal gezien mag u nog tot zeker eind 2020 de minder strenge NEDC (2.0)-norm gebruiken (mond. parl. vr. nr. 55000697C, Depoorter, 22.10.2019) .
WLTP-norm vanaf 2021? Indien er geen overgangsmaatregelen komen, zal de CO2 -uitstoot die men fiscaal moet toepassen op de nu reeds rondrijdende auto’s vanaf 2021 ook bepaald worden volgens de WLTP-norm. De toepassing van de nieuwe CO2 -waarden zal bedrijfswagens weer minder aantrekkelijk maken, met als enige uitzondering de CO2 -vrije wagens (elektrische).
Nieuwe reeks fakehybrides vanaf 2021. Inderdaad. Nemen we als voorbeeld de Audi Q5 50 TFSI e. Volgens de NEDC (2.0)-norm heeft deze auto een CO2 -uitstoot van 45 g, maar volgens de WLTP-norm is dat 51 g. Mogelijk is deze dus een fakehybride vanaf 2021 door het grammetje teveel. Het corresponderende model voor deze wagen heeft volgens de WLTP-norm een uitstoot van 192 g. De fiscale aftrek van deze auto bedraagt 98% voor 2020 maar daalt vanaf 2021 naar 50% . Wat het voordeel alle aard betreft, stijgt dit van ± € 2.100, naar ± € 7.150!