BEROEPSKOSTEN - AUTOKOSTEN - 23.03.2020

Net geen fakehybride in 2020 maar net wel vanaf 2021, kan dat?

U heeft geluk. De fiscus heeft zijn lijst van valse hybrides gepubliceerd en de plug-inhybride die uw vennootschap u ter beschikking stelt staat er niet op. Kunt u nu op uw twee oren slapen?

Welke hybride is fake? Enkel hybrides waarvan de elektrische batterij oplaadbaar is via een aansluiting op een externe energiebron met een té lichte batterijcapaciteit (< 0,5 kWh/100 kg) OF een té hoge CO2 -uitstoot (> 50 g/km) zijn in principe fake sinds 2020.

Fiscale gevolgen. Voor de ‘fakehybride’ geldt sinds 2020 de uitstoot van het ‘overeenstemmende’ model met eenzelfde verbrandingsmotor. Indien er zo geen model beschikbaar is, zal de CO2 -uitstoot de hybride-uitstoot x 2,5 zijn. Deze fiscale afstraffing is van toepassing voor het bepalen van het VAA sinds 2020 en de fiscale aftrekbaarheid voor uw vennootschap vanaf aanslagjaar 2021 (verbonden met het boekjaar dat ten vroegste start vanaf 01.01.2020).

Uitzondering. Dateert de aankoop of het lease- of huurcontract van uw auto van vóór 01.01.2018, dan ontsnapt u alsnog aan de strengere regels.

Lijst valse hybrides. Heeft u een plug-inhybride, dan kunt u via deze link nagaan of deze al dan niet sinds 01.01.2020 fake is https://financien.belgium.be/sites/default/files/downloads/121-valse-hybrides-faux-hybrides-falscher-hybrid-2020-03-04.xlsx .

Let op! Deze lijst wordt regelmatig geüpdatet.

Twee CO2-normen. Sinds 01.09.2018 worden alle nieuwe auto’s getest volgens de zgn. WLTP-norm om de CO2 -uitstoot te bepalen. Uit deze WLTP-CO2 -waarde wordt dan een NEDC (2.0) CO2 -waarde berekend. Fiscaal gezien mag u nog tot zeker eind 2020 de minder strenge NEDC (2.0)-norm gebruiken (mond. parl. vr. nr. 55000697C, Depoorter, 22.10.2019) .

WLTP-norm vanaf 2021? Indien er geen overgangsmaatregelen komen, zal de CO2 -uitstoot die men fiscaal moet toepassen op de nu reeds rondrijdende auto’s vanaf 2021 ook bepaald worden volgens de WLTP-norm. De toepassing van de nieuwe CO2 -waarden zal bedrijfswagens weer minder aantrekkelijk maken, met als enige uitzondering de CO2 -vrije wagens (elektrische).

Nieuwe reeks fakehybrides vanaf 2021. Inderdaad. Nemen we als voorbeeld de Audi Q5 50 TFSI e. Volgens de NEDC (2.0)-norm heeft deze auto een CO2 -uitstoot van 45 g, maar volgens de WLTP-norm is dat 51 g. Mogelijk is deze dus een fakehybride vanaf 2021 door het grammetje teveel. Het corresponderende model voor deze wagen heeft volgens de WLTP-norm een uitstoot van 192 g. De fiscale aftrek van deze auto bedraagt 98% voor 2020 maar daalt vanaf 2021 naar 50% . Wat het voordeel alle aard betreft, stijgt dit van ± € 2.100, naar ± € 7.150!

Indien uw plug-inhybride volgens de strengere WLTP-norm meer dan 50 g CO2 uitstoot per km, dan zal hij fiscaal het statuut van fakehybride krijgen vanaf 2021.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878