Microsoft Clarity: alternatief voor Google Analytics?
Net als bij Google Analytics moet u bij Clarity ( https://clarity.microsoft.com ) een trackingcode toevoegen aan de HTML-code van uw webpagina’s. Daarbij worden geen persoonsgegevens bijgehouden, dus u voldoet aan de verplichtingen van de Algemene verordening gegevensbescherming (ook wel: AVG en GDPR). Na het toevoegen van de trackingcode kan het tot twee uur duren voor u resultaten ziet. Data worden online opgeslagen en blijven twaalf maanden lang beschikbaar.
Hittekaarten
Clarity laat u op een zogenaamde ‘hittekaart’ zien wat uw bezoekers op een bepaalde pagina vaak bekeken en aangeklikt hebben. Hoe roder de hittevlek, hoe vaker een bepaalde link aangeklikt werd. U kunt de hittekaart van een pagina bekijken voor zowel desktopbezoekers als tablet- en smartphonebezoekers. Op het tabblad Heatmaps ziet u aan de linkerkant een lijst van alle pagina-elementen waarop geklikt is. Wanneer u zo’n element aanklikt, wordt u naar het gekozen element op de hittekaart gebracht. Zo ziet u meteen of bezoekers wel zoveel op de juiste knoppen drukken als u verwacht.
Sessieopnames
Om te weten welke acties een bezoeker op uw site ondernomen heeft, kan Clarity alles wat gebeurt tussen het binnengaan en het verlaten van uw website opnemen. Op het tabblad Recordings ziet u aan de linkerkant een rij met sessie-opnames. Wanneer u er een kiest, wordt deze aan de rechterkant afgespeeld. U kunt gericht alle verplaatsingen van de muispointer, scrollbewegingen en clicks bekijken. Tijdens het afspelen wordt eventuele persoonlijke informatie (bijv. een bezoekersprofiel) onleesbaar gemaakt.
Alles op één dashboard
Op het dashboard biedt Clarity u de klassieke metingen, zoals het aantal bezoekers, het land van herkomst van deze bezoekers, de browsers die ze gebruiken, enz. Naast de hittekaarten en sessie-opnames biedt Clarity daar ook Inzichten . Daarin ziet u bijv. of er ‘dead clicks’ waren (bezoekers die tevergeefs op iets klikten waar geen link achter zat), of ‘rage clicks’ (bezoekers die meermaals ‘kwaad’ op dezelfde plaats klikten) of ‘excessive scrolling’ (bezoekers die vaak ver naar beneden moesten scrollen om het gezochte te vinden). Dit zijn plaatsen van ergernis voor uw bezoekers, dus deze moet u zeker eerst aanpakken.
Vervanging voor Google Analytics?
Microsoft Clarity is te beschouwen als een gedeeltelijke combinatie van het gratis Google Analytics ( https://analytics.google.com ) en het betaalde Hotjar ( https://www.hotjar.com ). Google Analytics biedt zeer uitgebreide bezoekersstatistieken ( Waar komen ze vandaan? Welke browsers gebruiken ze? Wat zijn hun interesses? Welke Google advertenties brachten hen hier? ), terwijl Hotjar ook bezoekersgedrag in kaart brengt (naast hittekaarten en sessieopnames ook feedback- en bevragingsopties).
Microsoft Clarity doet beide, maar wel minder diepgaand. Zolang het echter onbeperkt gratis blijft, is het zeker het uitproberen waard en een nuttige aanvulling op Google Analytics.