SOFTWARE - APPS - 05.11.2021

Wat kan de businessversie van WhatsApp?

Omdat veel mensen liever chatten dan e-mailen, biedt WhatsApp ook een aparte businessversie aan. Hoe kunt u deze gebruiken om uw klanten beter te bedienen?

Wat is WhatsApp Business?

WhatsApp is bedoeld om privéberichten uit te wisselen met vrienden en familie. Toch gebruiken ook steeds meer kleinere bedrijven het om in contact te zijn met hun klanten. Mensen versturen immers in 80% van de gevallen sneller een bericht via WhatsApp dan dat ze uw bedrijf contacteren per telefoon of e-mail.

Om aan deze behoefte te voldoen, biedt WhatsApp ook een zakelijke versie: WhatsApp Business ( https://www.whatsapp.com/business ). Dat is een gratis app voor Android en iOS die er precies hetzelfde uitziet en hetzelfde werkt als de gewone WhatsApp-app. U kunt dus videobellen of bijv. foto’s of filmpjes versturen met meer uitleg over uw product of dienst. Maar er zijn ook een aantal extra functies voor bedrijven.

Hoe installeert u WhatsApp Business?

Download en installeer de app via de Play Store (Android) of via de App Store (iOS). U kunt het beste een zakelijk nummer gebruiken om aan de app te koppelen, zodat u dat apart kunt houden van uw privé-WhatsApp. Tip.  Als u een apart zakelijk telefoonnummer heeft, kan een smartphone met dubbele simkaart handig zijn. Dan kunt u beide WhatsApp-versies op hetzelfde toestel gebruiken, maar toch mooi gescheiden houden.

Eens geïnstalleerd, kunt u WhatsApp Business ook gebruiken in de webversie ( https://web.whatsapp.com ) en desktopversie voor Windows of macOS ( https://www.whatsapp.com/download ). Dat werkt handiger dan alleen uw smartphone als u in de loop van de werkdag met klanten wilt chatten.

Wat kan WhatsApp Business?

Tijdens de installatie kunt u uw bedrijfsnaam, het soort bedrijf en een logo invullen. Ga later naar de instellingen en klik op uw bedrijfsnaam om uw bedrijfsprofiel verder aan te vullen met onder andere uw fysieke adres, uw e-mail- en website-adres en uw openingstijden. Let op.  Houd er rekening mee dat als u zegt open te zijn, klanten ook verwachten dat u vrij snel reageert.

In de Bedrijfstools -instellingen vindt u nog andere opties, zoals het instellen van begroetingen of afwezigheidsberichten of het klaarzetten van een aantal standaardantwoorden die u later kunt gebruiken om snel te reageren. U kunt labels aanmaken om uw berichten goed uit elkaar te houden (bijv. ‘nieuwe klant’, ‘klant met klachten’, enz.) of om alleen naar bepaalde mensen een groepsbericht te versturen.

Hoe toont u dit op uw website?

Bij het aanmaken van uw WhatsApp Business-account wordt er automatisch een korte hyperlink voor uw bedrijf gegenereerd. U vindt deze terug in de Bedrijfstools -instellingen van de app. U kunt deze link op uw website of Facebookpagina plaatsen of rechtstreeks naar klanten verzenden, zodat ze deze kunnen aanklikken om contact met u op te nemen.

Heeft u een WordPress-website, dan kunt u de plug-in WP Social Chat ( https://wordpress.org/plugins/wp-whatsapp-chat ) installeren om een chatknop aan uw website toe te voegen. U kunt ook gebruikmaken van een betaalde dienst als Wappy ( https://wappy.chat ). Deze biedt een chatvenstertje dat u op de pagina’s van uw website kunt plaatsen, helemaal aangepast aan het uitzicht van uw website. Klanten kunnen dan zonder uw website te verlaten met u chatten.

Staat u ervoor open dat uw klanten via chat contact met u opnemen, bekijk dan zeker de businessversie van WhatsApp. Extra mogelijkheden, zoals standaardantwoorden en labels, maken het u makkelijker om uw klanten beter te bedienen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878