RECHT - ADVOCAAT - 15.03.2022

Uw klant laat u oproepen ‘in verzoening’

Een klant waar u een discussie mee heeft start een verzoeningsprocedure bij de vrederechter. Bent u verplicht om naar die zitting te gaan en moet u een beroep doen op een advocaat? Hoe gaat u daar het best mee om?

Oproep tot verzoening

Wat was er gebeurd? Een klant meent dat u hem garantie moet geven op een product dat die bij u kocht terwijl u meent dat het probleem te wijten is aan een verkeerd gebruik. Of hij meent dat hij uiteindelijk te veel moet betalen voor een herstelling of dat u een product van hem (dat u zou herstellen) beschadigde. Komt u er dan onderling niet uit, dan gebeurt het weleens dat zo’n klant een verzoeningsprocedure start bij de vrederechter.

Een brief en dan? Als dat gebeurt, zal u een brief in de bus krijgen van het vredegerecht. Daarin staat dat u opgeroepen wordt voor een verzoening, wanneer die zitting gepland is en wie u oproept. U ziet ook meteen waarover de discussie volgens uw klant gaat zodat u zich kunt voorbereiden.

Tip 1. Ook u kunt een klant waar u een discussie mee heeft (de klant betaalt uw rekening bv. niet) oproepen in verzoening.

Tip 2. Een verzoeningspoging voor de vrederechter is trouwens gratis. Noch u noch uw klant moeten hiervoor dus iets aan het vredegerecht betalen.

Gaan of niet? U bent niet verplicht om naar de verzoeningspoging te gaan. U kunt dus perfect ‘thuisblijven’. Uit beleefdheid kunt u dan wel het best laten weten aan de griffie van het vredegerecht (en aan uw tegenpartij) dat u niet zal komen. Gaat u niet, dan kan de rechter enkel vaststellen dat u niet kwam en dat de verzoeningspoging mislukt. De rechter zal u dan niet veroordelen tot wat dan ook.

Tip 1. Wilt u zelf wel tot een oplossing komen, dan kan het niettemin nuttig zijn om naar de zitting te gaan. Mogelijk kunt u op die manier een dispuut zonder veel kosten alsnog oplossen.

Tip 2. U hoeft voor zo’n verzoeningsprocedure ook geen advocaat in te schakelen. U kunt ook zelf gaan. Is uw zaak een vennootschap, dan is het wel belangrijk dat u die kunt vertegenwoordigen. Neem de statuten mee en ook uw aanstelling als (gedelegeerd) bestuurder.

Hoe daarmee omgaan?

Een akkoord, en dan? Gaat u naar de zitting, denk dan op voorhand goed na hoever u wilt gaan (en welke toegevingen u eventueel wilt doen) om tot een akkoord te komen. Laat u op de zitting ook niet onder druk zetten om meer toegevingen te doen dan wat u van plan was.

Tip. Komt u uiteindelijk tot een akkoord, dan zal de vrederechter dat op papier zetten. Dat akkoord heeft dan dezelfde waarde als een vonnis. Dat betekent dan ook dat u en uw klant het bv. via een deurwaarder kunnen uitvoeren. U kunt het akkoord ook niet meer aanvechten door bv. alsnog een procedure te starten of in beroep te gaan.

Geen verzoening. Slaagt u er niet in om op de zitting tot een akkoord te komen, dan is de verzoening een maat voor niets. De vrederechter zal dan een pv van niet-verzoening opstellen. De vrederechter zal in zo’n geval dus geen ‘uitspraak’ doen. Niettemin zijn er af en toe vrederechters die zonder een vonnis te vellen, ‘informeel’ weleens in hun kaarten laten kijken en durven aan te geven wie er volgens hen gelijk heeft.

Let op! Het feit dat er geen verzoening is betekent niet dat uw klant noodzakelijk de zaak zal laten rusten. Die kan nu eenmaal alsnog beslissen om een ‘echte’ procedure voor de rechtbank te starten. Hij zal u daarvoor echter moeten dagvaarden.

U hoeft niet in te gaan op een verzoening, maar weet dat deze gratis is en u hiervoor geen advocaat onder de arm moet nemen. Komt u tot een akkoord, dan heeft dat dezelfde waarde als een vonnis. Komt u niet tot een akkoord, dan zal er naar de rechtbank gestapt moeten worden.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878