AANSPRAKELIJKHEID - VARIA - 26.04.2023

Moet u altijd garantie geven op wisselstukken?

Bij een herstelling moet u weleens wisselstukken gebruiken. Moet u de klant dan twee jaar garantie op die onderdelen geven? Wanneer wel en wanneer niet? Moet u ook garantie geven op wisselstukken die de klant zelf kocht en die u plaatste?

Verkoop vs. herstelling

Even schetsen. U doet een herstelling aan een verwarmingsketel, aircotoestel of elektrische poort van een klant. De kans is dan niet onbestaande dat u bepaalde onderdelen moet vervangen en wisselstukken moet plaatsen.

Als er een paar maanden later opnieuw een probleem rijst en het stuk dat u verving opnieuw vervangen moet worden, zou het niet de eerste keer zijn dat een klant meent dat u dat onder garantie moet doen. Maar is dat ook zo?

Verkoop of niet? Dat is de vraag. Als het in zijn essentie ging om een verkoop die u deed, dan moet u inderdaad twee jaar garantie geven aan een particuliere klant. Denk daarbij bv. maar aan het geval waarbij u een volledig nieuwe verwarmingsketel moet plaatsen bij een klant. Dan zal het wellicht om een verkoop van dat toestel gaan.

Als u louter een herstelling uitvoerde, waarbij u wisselstukken gebruikte, dan bent u niet gebonden tot de wettelijke garantieregeling. U moet dan geen twee jaar garantie geven op de wisselstukken die u gebruikte. Nieuwe wisselstukken mag u desgevallend dus gewoon aanrekenen.

Rechtbank beslist. De grens tussen een verkoop en een herstelling kan soms dun zijn. In de discussie of het vooral ging om een verkoop dan wel een aanneming (herstelling), heeft de rechtbank het laatste woord. Die zal wellicht rekening houden met welk aandeel de kost van het wisselstuk innam in de totaliteit van de rekening.

Nieuwe termijn wegens herstelling onder garantie? Als u toch onder de wettelijke garantie een herstelling moet uitvoeren, zal deze herstelling geen nieuwe termijn van twee jaar doen lopen, ook niet op de wisselstukken.

De wettelijke garantie wordt wel opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling. Blijven er bv. nog tien maanden wettelijke garantie over op het toestel zelf, dan vallen de wisselstukken die u bij de herstelling gebruikte gedurende die tien maanden ook nog onder de garantie.

De klant plaatst zelf. Tot slot is het ook nog mogelijk dat u een showroom heeft en daar wisselstukken verkoopt die de klant zelf plaatst (of laat plaatsen door een andere installateur). In dat geval moet u wel twee jaar garantie geven op de wisselstukken voor zover de klant een particulier is.

Tip. Plaatste de klant de wisselstukken verkeerd, dan moet u geen garantie geven. Tenzij de verkeerde plaatsing te wijten was aan het feit dat de installatievoorschriften die bij het wisselstuk zitten niet correct zijn.

Wisselstukken van de klant

Enkel garantie door verkoper. Levert de klant zelf bepaalde stukken die u plaatst, dan moet u daarop evenmin garantie geven. De klant kan zich dan wel richten tot zijn verkoper als er binnen de twee jaar een probleem blijkt te zijn met de wisselstukken in kwestie.

Let op! Deed u de installatie verkeerd, dan kan de klant zich in dat geval wel tot u richten.

Afspraken maken? U kunt als aannemer van de voorgaande regels enkel afwijken in het voordeel van de klant. De garantie inperken is daarentegen niet zomaar mogelijk.

Als aannemer moet u lang niet altijd twee jaar garantie geven op wisselstukken die u bij een herstelling gebruikt. Dat is enkel zo als u het toestel dat herstelt moet worden, geleverd heeft of de wisselstukken apart verkocht heeft. In uw algemene voorwaarden kunt u over de garantieregeling in principe enkel afspraken maken in het voordeel van de particuliere klant.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878