DOCUMENTEN I.V.M. PERSONEEL - VARIA - 17.08.2023

Thuiswerk vanuit een grensland: procedure sinds 1 juli 2023

Stel, als werkgever wilt u uw werknemers die in een buurland, bv. Nederland of Frankrijk, wonen telewerk laten verrichten. Bedraagt het telewerk meer dan 25% van hun jobtime, dan riskeert u dat u een dure buitenlandse payroll moet betalen. Door een nieuwe regeling kunt u dat sinds 1 juli 2023 vermijden. Hoe zit dat?

Nieuw kaderakkoord

Even kort opfrissen... Zoals we eerder schreven, voorziet de Europese regelgeving dat indien een werknemer in een ander Europees land woont en 25% of meer in dat land werkt, ook al gaat het om telewerk, hij in principe niet onder de Belgische sociale zekerheid valt. U moet dan voor hem als werkgever een dure ‘internationale payroll’ betalen. Het nieuwe kaderakkoord voorziet een mogelijke afwijking daarop sinds 1 juli 2023 voor werknemers die in een andere lidstaat wonen dan ze werken en die gedeeltelijk telewerken. Door een aanvraag te doen, kunt u voor hen dan de sociale zekerheid van België (= plaats van de maatschappelijke zetel van de werkgever) blijven toepassen.

Voorwaarden? Om het kaderakkoord te kunnen toepassen, gelden de volgende voorwaarden:

  • Beide landen (woonstaat en lidstaat maatschappelijke zetel werkgever) moeten het kaderakkoord ondertekend hebben. Voor België, Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk is dat alvast het geval.
  • Het gaat om een werknemer en geen zelfstandige.
  • De werknemer verricht enkel telewerk in zijn woonstaat voor minder dan 50% van zijn totale arbeidstijd. Hij verricht in zijn woonstaat geen gewone activiteit, bv. structureel klanten bezoeken. Hij werkt ook niet gewoonlijk in een andere staat dan België.

Aanvraag nodig! In principe kunnen dergelijke aanvragen met terugwerkende kracht ingediend worden (tot maximaal drie maanden). Voor het eerste jaar geldt er echter een overgangsperiode, waarin de aanvragen tot en met 30 juni 2024 ingediend kunnen worden met terugwerkende kracht tot 1 juli 2023. U mag (en moet) de RSZ-bijdragen dan intussen in België blijven betalen.

Hoe gaat u te werk?

  1. Identificeer de werknemers die onder het toepassingsgebied van deze regeling zouden kunnen vallen, met name werknemers die in een ander Europees land wonen.
  2. Spreek met uw werknemer af om het kaderakkoord toe te passen. Dat hoeft zelfs niet op papier te staan, maar wegens bewijsredenen is het aanbevolen om dat toch te doen.
  3. RSZ-bijdragen worden betaald in België, dus in de lidstaat van de maatschappelijke zetel van de werkgever.
  4. Doe een aanvraag op de website van de RSZ volgens ons bijgevoegde stappenplan (zie https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/applics/gotot/index.htm ).

Ga naar uw online artikel en download een stappenplan over hoe u deze aanvraag kunt doen.

Goed om te weten. Doet u dat correct, dan ontvangt u in principe binnen de 24 uur een A1 via de eBox (voor een hernieuwbare periode van maximaal één jaar).

Houd de nevenactiviteiten in het oog! Laat de werknemer zijn nevenactiviteiten (bv. een flexijob, bezoldigd bestuurdersmandaat, zelfstandige in bijberoep, enz.) en de plaats melden. Houd dat als werkgever nauwkeurig bij. Dat kan immers een impact hebben op de toepassing van het kaderakkoord.

Sinds 1 juli 2023 is er een nieuw kaderakkoord van toepassing in Europa waarbij u er in akkoord met de werknemer voor kunt kiezen om de sociale zekerheid van België te blijven toepassen. Dat is mogelijk indien de werknemer minder dan 50% in zijn woonstaat telewerkt en daarnaast in België werkt waar de maatschappelijke zetel van u als werkgever gevestigd is. Doe daarvoor als werkgever dan wel tijdig een aanvraag.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878