OFFERTES EN CONTRACTEN - GELDIGHEIDSDUUR - 29.11.2023

Zonder geldigheidsduur op uw offerte voor altijd gebonden?

Als u een offerte naar een klant stuurt, geeft u daarin veelal aan hoelang die geldig is. Maar hoelang bent u erdoor gebonden als u dat niet doet? Kunt u dan alsnog onder de offerte uit, als de klant die na lange tijd aanvaardt?

Geldigheidsduur afspreken

Even schetsen. Als u een offerte maakt, dan is die gebaseerd op de prijzen van materialen, werkuren enz. die op dat moment gelden. Ook hoe sterk uw orderboekje (al dan niet) gevuld is, kan een rol spelen bij uw prijsbepaling.

Het is dus niet omdat uw offerte vandaag een welbepaald bedrag betreft, dat u binnen enkele maanden nog bereid bent de werken tegen dezelfde prijs uit te voeren. Hoe kunt u echter vermijden dat de klant na vele maanden alsnog wil dat u de werken uitvoert tegen de prijs die u in uw offerte aangaf?

Geldigheidsduur expliciet vermelden. Dat is natuurlijk de beste oplossing. U kunt in uw offerte perfect zeggen hoelang die geldig is, bv. voor een termijn van twee weken vanaf de datum van de offerte.

Tip. Er zijn geen minimumgrenzen aan de termijn die u in uw offerte moet handhaven. Strikt gezien zou u zelfs kunnen werken met ‘dagprijzen’ die enkel geldig zijn de dag van de offerte.

Geen geldigheidsduur vermeld?

Voor ‘onbepaalde tijd’ gebonden. Staat er geen expliciete geldigheidsduur in uw offerte, dan bent u in beginsel gebonden voor ‘onbepaalde tijd’. U riskeert dus dat een mogelijke klant geruime tijd na uw offerte alsnog tegen de in die offerte gestelde voorwaarden op uw diensten een beroep wil doen.

Niet gebonden door onredelijke termijn. Is er echt te veel tijd verstreken tussen het afleveren van de offerte en de aanvaarding van de klant, dan kunt u wel trachten te argumenteren dat een onredelijke termijn werd overschreden en dat u niet meer gebonden bent door uw offerte. Het is de rechtbank die uiteindelijk beslist of de termijn waarbinnen werd aanvaard, al dan niet redelijk is en of u nog gebonden bent.

Offerte intrekken. ‘Vergat’ u een geldigheidsduur te koppelen aan uw offerte en wilt u de werken niet meer uitvoeren tegen de prijs die u daarin aangaf, dan zou u uw offerte kunnen ‘intrekken’ vooraleer de klant die aanvaardt.

Let op! Doe dat niet zomaar door te zeggen dat uw offerte van de ene dag op de andere niet meer geldig is. Richt veeleer een schrijven aan de klant waarin u aangeeft uw offerte na een termijn van bv. 14 dagen niet meer te zullen handhaven.

Tip. Zorg er wel voor dat u een bewijs heeft. Bij een discussie zal u nu eenmaal moeten bewijzen de offerte te hebben ingetrokken. Weet dat een gewone brief of e-mail (waarop u geen reactie kreeg) dat bewijs niet zomaar levert.

Een regeling treffen? Blijft de klant eisen dat u de werken toch uitvoert en bent u onzeker hoe een rechtbank zou oordelen over de geldigheid van uw offerte, dan doet u er vaak beter aan een regeling te treffen met de klant.

Tip 1. Probeer daarbij een tussenoplossing uit te werken waarbij de klant iets meer betaalt en u op uw beurt niet de volledige prijsstijging van lonen en materialen doorrekent.

Tip 2. Komt u tot een oplossing, zet die dan op papier. Maak een aangepaste offerte die u door de klant voor akkoord laat ondertekenen. Vermeld daarop meteen dat deze offerte telt en uw vorige offerte vervangt.

Zonder vermelding van een geldigheidsduur bent u in principe gebonden door uw offerte voor ‘onbepaalde tijd’. Aanvaardt de klant de offerte na een lange tijd, dan kunt u wel argumenteren dat een redelijke termijn overschreden werd. U kunt een offerte voor de aanvaarding ook nog intrekken met naleving van een ‘opzegtermijn’.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878