AANSLAG - 20.11.2006

Wanneer verhuist u het best?

De gemeente waar u woont, bepaalt hoeveel gemeentebelasting u elk jaar moet betalen boven op de personenbelasting. Hoe zit het dan als u verhuist? Waarop moet u letten om fiscaal te optimaliseren? Zijn er nog andere zaken van belang?

Gemeentebelastingen

Hoeveel? Het tarief van de gemeentebelasting verschilt van gemeente tot gemeente en bedraagt in de meeste gevallen 6% tot 9%, hoewel een aantal gemeenten (beduidend) goedkoper zijn. Zo bedraagt het tarief in Zwijndrecht bv. 1% en in Knokke-Heist en Koksijde zelfs 0%. Dit kan dus een heel verschil uitmaken…

Waar u gemeentebelasting betaalt, wordt bepaald door de gemeente waar u uw ‘fiscale woonplaats’ heeft op 1 januari van het ‘aanslagjaar’. Voor uw inkomsten van bv. 2006 is dit in principe de gemeente waar u op 1 januari 2007 bent ingeschreven in het bevolkingsregister, tenzij het tegendeel bewezen kan worden. Dit kan belangrijk zijn als u verhuist rond de jaarwisseling…

Wanneer verhuisd?

Uit de praktijk. Zo kwam er onlangs een zaak voor de rechter (rb. Brussel, 22 mei 2006) van een belastingplichtige die beweerde dat hij officieel sinds 20 december 1996 in Knokke-Heist woonde en hij bijgevolg 0% gemeentebelasting zou moeten betalen voor 1996. Vermits hij echter pas op 14 januari 1997 ingeschreven werd in het bevolkingsregister van Knokke-Heist, vestigde de fiscus de aanslag voor 1996 toch nog voor de gemeente waarin hij daarvoor woonde.

Tegenbewijs? Volgens de belastingplichtige is dit echter niet terecht. Als bewijs dat hij toch reeds sinds eind 1996 in Knokke-Heist woonde, legt hij o.m. een ontvangstbewijs voor uit 1996 van zijn aangifte van verblijfsverandering bij de gemeente, een document van de voorlopige oplevering van zijn appartement, de afhaling van zijn meubels en een tussentijdse (voorschot)factuur van de elektriciteit. Voor de rechter volstaat dit echter niet en is het vereiste tegenbewijs niet geleverd.

Wat doen? De eenvoudigste manier om dit soort problemen te vermijden is dus ervoor te zorgen dat u zich tijdig inschrijft in het bevolkingsregister.

Let op! Na uw aangifte kan het nog een week of twee duren vooraleer u effectief ingeschreven bent en mogelijk wordt er ook gecontroleerd of u wel degelijk verhuisd bent.

Tip. Verhuist u naar een ‘duurdere’ gemeente, dan geldt uiteraard het tegenovergestelde. Als u zich dan pas in het begin van het jaar in uw nieuwe gemeente inschrijft, is het aan de fiscus om het tegendeel te bewijzen. Wachten tot het begin van het jaar kan echter nog om een andere reden van belang zijn…

Onroerende voorheffing

U bouwt. Als eigenaar van een woning moet u uiteraard ook onroerende voorheffing (OV) betalen. Door uw ‘verhuis’ wat te ‘sturen’ kunt u bij een nieuwbouw een jaar OV besparen. Verhuist u immers (eind) dit jaar nog, dan moet u de OV reeds vanaf volgend jaar betalen. Wacht u echter tot (begin) volgend jaar om uw nieuwe woning in gebruik te nemen (en u dus in te schrijven in het bevolkingsregister), dan is de OV in principe ook pas een jaar later verschuldigd.

U koopt. Als u echter een bestaande woning koopt, speelt de datum van ingebruikneming geen rol. In dat geval moet de OV voor een bepaald jaar immers betaald worden door degene die op 1 janua­ri eigenaar is van de woning. Wachten tot volgend jaar heeft dan echter weinig zin vermits de OV gewoonlijk immers toch (voor een deel) doorgerekend wordt aan de nieuwe eigenaar.

Verhuist u naar een goedkopere gemeente, zorg dan dat u zich voor het einde van het jaar in het bevolkingsregister laat inschrijven. U betaalt dan reeds op uw inkomsten van dit jaar minder gemeentebelastingen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878